چین: آمریکا برای تایوان در خطر پرداخت «بهایی غیرقابل تحمل» است

وزیر خارجه چین تاکید کرد که تایوان راه دیگری جز اتحاد مجدد با چین پیش رو ندارد

وانگ یی هشدار داد که ایالات متحده با تشویق جنبش استقلال، تایوان را به وضعیتی فوق‌العاده خطرناک می‌کشاند- Tiziana FABI / POOL / AFP

وانگ یی، وزیر خارجه چین، هشدار داد که ایالت متحده به‌‌‌دلیل اقدام‌هایش درمورد تایوان، در معرض خطر پرداخت «بهایی غیرقابل تحمل» قرار دارد.

چین مدعی مالکیت بر تایوان و اداره دموکراتیک آن به‌عنوان بخشی از قلمرو آن کشور است و در دو سال گذشته فشارهای نظامی و دیپلماتیک خود را برای دفاع از ادعای حق حاکمیت خود افزایش داده است که این امر خشم مقام‌های تایپه و نگرانی واشینگتن را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه چین، روز پنجشنبه، نهم دی‌ماه، در گفت‌وگو با رسانه‌های دولتی آن کشور، هشدار داد که ایالات متحده با تشویق نیروهای «جنبش استقلال تایوان»، نه‌تنها این جزیره را به «وضعیتی فوق‌العاده خطرناک» می‌کشاند، بلکه آمریکا را نیز در معرض خطر پرداخت «بهایی غیرقابل تحمل» قرار می‌دهد.

وانگ یی افزود: «تایوان هیچ راه دیگری جز اتحاد مجدد با سرزمین اصلی [چین] پیش رو ندارد.»

موضوع تایوان به یکی از عامل‌های کلیدی در تیرگی روابط چین و آمریکا تبدیل شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات این جزیره محسوب می‌شود. ایالات متحده چندین دهه است که از توافقنامه حاکم بر روابط چین و تایوان باعنوان «توافق تایوان» پیروی می‌کند، توافقی که واشینگتن را موظف می‌کند «چین واحد» را به‌رسمیت بشناسد و در عین حال، به آن اجازه می‌دهد سلاح‌های لازم را برای امور دفاعی در اختیار تایوان قرار دهد. این کشور به این ترتیب، در طول این سال‌ها، در رابطه با موضوع مداخله نظامی برای محافظت از تایوان درصورت حمله چین، نوعی سیاست «ابهام راهبردی» در پیش گرفته است.

اما تایوان تاکید می‌کند که به‌عنوان یک کشور مستقل، متعهد است که از آزادی و دموکراسی خود دفاع کند. چین نیز به‌طور مرتب، تایوان را به‌عنوان حساس‌ترین موضوع در روابطش با آمریکا توصیف می‌کند.

اختلاف شدید این دو کشور بر سر تایوان در نشست مجازی جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، و شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، که اواخر آبان‌ماه برگزار شد نیز نمایان بود. رئیس‌جمهوری چین در جریان این نشست، با اشاره به این اختلاف، به بایدن هشدار داد که «با آتش بازی نکند». بایدن نیز پس از نشست، اعلام کرد که با همتای چینی خود به توافق رسیده‌اند که وضعیت موجود در ارتباط با تایوان حفظ شود و آمریکا متعهد به «توافق تایوان» خواهد ماند. 

بیشتر از جهان