نخستین مزرعه اختاپوس جهان؛ یک عقب‌گرد اخلاقی و محیط زیستی 

اختاپوس‌ها «موجوداتی ذی‌شعور» هستند که لذت، هیجان و شادی، همچنین درد، ناراحتی و آسیب را حس می‌کنند

با جدی‌تر شدن احتمال گشایش نخستین مزرعه تجاری اختاپوس جهان، نگرانی و نارضایتی دانشمندان و حافظان محیط‌زیست نیز بیشتر شده‌است. آن‌ها عقیده دارند چنین موجودات هوشمندی که «ذی‌شعور» (Sentience) و قادر به احساس درد و احساسات هستند، هرگز نباید به‌صورت تجاری برای غذا پرورش یابند.

فعالان حقوق حیوانات و محیط‌زیست می‌گویند ما در جایی از تاریخ ایستاده‌ایم که باید برای نجات سیاره مزارع پرورش حیوانات را محدود کنیم و گسترش آن نه اخلاقی است و نه عقلانی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختاپوس‌ها حدود چهار سال عمر می‌کنند، درد، تنهایی و وحشت را درک کرده و توانایی ارتباط برقرار کردن با انسان را دارند.

در سال ۲۰۲۰ مستند «اختاپوس معلم من» (My Octopus Teacher) به کارگردانی جیمز اف رید و پیپا الریخ برنده جایزه اسکار شد. این فیلم مستند داستان فیلم‌سازی است که حین شنا در آفریقای جنوبی با اختاپوسی ماده مواجه می‌شود و به مرور دوستی خاص و عمیقی بین این دو شکل می‌گیرد. فیلم‌ساز هر روز چند ساعتی را به زیر آب می‌رود و اختاپوس درهای دنیای خود را به روی او باز می‌کند. در این فیلم نبوغ و احساسات این موجودات شگفت‌انگیز به‌خوبی به تصویر کشیده شده است.

سطح آگاهی و هوشمندی در این موجودات که محققان به‌طور مستقیم شاهد آن هستند قرار است در قوانین بریتانیا از طریق اصلاحیه لایحه رفاه حیوانات به رسمیت شناخته شود.

این تغییر پس‌ازآن صورت گرفت که تیمی از متخصصان بیش از ۳۰۰ مطالعه علمی را غربال کردند و به این نتیجه رسیدند که اختاپوس‌ها «موجوداتی ذی‌شعور» هستند و شواهد علمی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند لذت، هیجان و شادی، همچنین درد، ناراحتی و آسیب را تجربه کنند.

نویسندگان این لایحه می‌گویند که متقاعد شده‌اند پرورش اختاپوس با رفاه بالا غیرممکن است و دولت می‌تواند در آینده ممنوعیت اختاپوس پرورشی وارداتی را در نظر بگیرد.

اما در سراسر جهان از آسیا تا مدیترانه و به‌طور فزاینده‌ای در ایالات‌متحده آمریکا اختاپوس‌ها کشته و خورده می‌شوند. در کره جنوبی گاهی اوقات این موجودات زنده زنده خورده می‌شوند. تعداد اختاپوس‌ها در طبیعت در حال کاهش است و قیمت‌ها در حال بالا رفتن. تخمین زده می‌شود که سالانه ۳۵۰ هزار تن اختاپوس صید می‌شود؛ بیش از ۱۰ برابر تعداد صید شده در سال ۱۹۵۰.

اختاپوس‌ها هیچ اسکلتی که از آن‌ها محافظت کند ندارند و قلمرو امن بسیار برایشان اهمیت دارد؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند به‌راحتی در اسارت آسیب ببینند و کارشناسان می‌گویند اگر بیش از یک اختاپوس در یک مخزن وجود داشته باشد حتی ممکن است شروع به خوردن یکدیگر کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی شرکت چندملیتی اسپانیایی Nueva Pescanova رقبایی در مکزیک، ژاپن و استرالیا را شکست داده و اعلام کرده است که بازاریابی اختاپوس پرورشی را تابستان آینده آغاز خواهد کرد تا در سال ۲۰۲۳ شروع به فروش کند.

این مزرعه تجاری در اسپانیا نزدیک به بندر لاس پالماس در جزایر قناری قرار خواهد گرفت و سالانه ۳ هزار تن اختاپوس تولید خواهد کرد.

اختاپوس‌ها و دیگر سرپایان بی‌مهره به‌عنوان موجودات ذی‌شعور در نظر گرفته می‌شوند، اما قانون اتحادیه اروپا که رفاه حیوانات پرورشی را پوشش می‌دهد فقط برای مهره‌داران اعمال می‌شود. همچنین در حال حاضر هیچ روش علمی معتبری برای کشتار انسانی و بدون درد آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر از زندگی