رئیس جمهوری لبنان: حزب‌الله به مختل کردن کار دولت پایان دهد

«ددفاع از میهن مستلزم همکاری ارتش، مردم و مقاومت است، اما تعیین راهبرد دفاعی و پیگیری اجرای آن، تنها برعهده دولت است»

میشل عون تاکید کرد که با تمام توان برای جلوگیری از فروپاشی دولت تلاش می‌کند- DALATI AND NOHRA / AFP

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، با انتقاد شدید از حزب‌الله به‌دلیل مختل کردن کار دولت، خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر جلسه هیئت وزرای آن کشور شد. او البته به‌طور مستقیم از این گروه شیعه نام نبرد، اما با اشاره‌اش به جلوگیری از برگزاری جلسات هیئت وزرا و دلایل آن، طرف مخاطب سخنانش به‌وضوح آشکار بود.

کابینه لبنان بیش از دو ماه است که به‌دلیل تحریم وزرای شیعه وابسته به حزب‌الله و جنبش امل، نتوانسته جلسه‌ای تشکیل دهد. درحالی‌که این کشور با بحران‌های شدید دست به‌گریبان است، دولت نجیب میقاتی از ۲۰ مهرماه (۱۲ اکتبر)، یعنی زمانی‌که تنها کمی بیش از یک ماه از تشکیل آن می‌گذشت، در عمل فلج شده و بازگشت این وزرا به کابینه را حزب‌الله به برکناری قاضی طارق بیطار از پرونده انفجار بیروت مشروط کرده است.

عون دوشنبه‌شب، ششم دی‌ماه، در ابتدای سخنرانی تلویزیونی خود، تاکید کرد که «باید واضح‌تر صحبت کرد، زیرا مخاطرات فزاینده وحدت ملی را تهدید می‌کند و تدارکاتی که در منطقه مشاهده می‌کنیم، مسائل را بیش از پیش آشکار می‌کند». 

رئیس جمهوری لبنان البته منظور خود از تدارکات منطقه‌ای را توضیح نداد، اما با اشاره به نقش حزب‌الله در «دفاع از کشور»، گفت: «درست است که دفاع از میهن مستلزم همکاری ارتش، مردم و مقاومت (حزب‌الله) است، اما تعیین راهبرد دفاعی و پیگیری اجرای آن، تنها برعهده دولت است. قبل از رسیدن به این نقطه، باید اخلال عمدی، سازمان‌یافته و غیرموجه که از کار افتادن نهادها و انحلال دولت را درپی خواهد داشت، متوقف شود.»

میشل عون در سخنان خود، به مسائلی اشاره کرد که در شرایط تشدید بحران اقتصادی، مانع از عملکرد موثر دولت این کشور شده است، ازجمله تاخیر در مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول (IMF) و جلوگیری از تشکیل جلسات کابینه. او البته به‌طور مشخص از حزب‌الله یا هیچ حزب دیگری به‌عنوان مسئول این موارد نام نبرد.

رئیس جمهوری لبنان در سخنانش درباره انسداد کار دولت، دلیل جلوگیری از برگزاری جلسات کابینه را زیر سوال برد و تاکید کرد کابینه نمی‌تواند درمورد موضوعی که در حیطه اختیارات قوه قضاییه است (تغییر قاضی پرونده انفجار بندربیروت)، تصمیم‌گیری کند.

عون گفت: «فردا نه، همین امروز، ضروری است کابینه تشکیل جلسه دهد و مشکلات موجود در شورای وزیران را برطرف کند…. با کدام قانون، با چه منطقی، براساس کدام قانون اساسی مانع کار هیئت دولت شده‌اند؟ از شورای وزیران خواسته شود تصمیمی بگیرد که در حیطه اختیارات آن نیست و از اقدام آن درمورد موضوعی که ارتباطی با اختلاف‌های جناحی ندارد، جلوگیری شود؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری لبنان در ادامه سخنرانی خود اعلام کرد: «من خواهان نزاع با هیچ‌کس، نه با مردم و نه با احزاب، نیستم و نمی‌خواهم وحدت هیچ فرقه‌ای را از بین ببرم.» اما افزود که نمی‌تواند در سکوت «فروپاشی دولت و خفگی و نابودی مردم» را تماشا کند و تاکید کرد: «من تا آخرین روز ریاست جمهوری و آخرین روز زندگی خود برای جلوگیری از آن تلاش خواهم کرد.»

میشل عون گفت: «دولت با احترام به قوانین ساخته می‌شود، نه با سرپیچی از قدرت مسلط و نه با تسلط یک نهاد بر دیگری. دولت به معنای قانون و ثبات در آن واحد است و هیچ‌کس نمی‌تواند لبنانی‌ها را به انتخاب بین یکی از این دو، مجبور کند.»

حزب‌الله در ماه‌های اخیر مخالفت شدید خود را با ادامه تحقیقات قاضی بیطار در پرونده انفجار بیروت، اعلام کرده است. این پرونده چندین‌بار درپی متهم‌کردن قاضی به جهت‌گیری، به درخواست مقام‌هایی که برای تحقیقات فراخوانده شده بودند، به حالت تعلیق درآمده است. حزب‌الله و متحدانش رویکرد قاضی در رسیدگی به پرونده را «سیاسی»، «جانبدارانه» و «تحت تاثیر فشارهای خارجی» می‌دانند و می‌گویند او «نزدیکان و متحدان» این جریان‌های سیاسی را هدف قرار داده است.  

در اوایل ماه جاری بیطار پس از توقف یک ماهه، رسیدگی به پرونده انفجار مرگبار سال ۱۳۹۹ را ازسرگرفته بود، اما روز پنجشنبه تحقیقات برای چهارمین‌بار به‌دلیل شکایت دو وزیر پیشین، متوقف شد. انفجار مردادماه ۹۹ در بندر بیروت، حدود ۲۲۰ کشته و هزاران مجروح برجای گذاشت.

میشل عون در بخش دیگری از سخنان دوشنبه‌شب، به تنش‌های اخیر با کشورهای حاشیه خلیج فارس برسر سخنان جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی پیشین، درمورد جنگ یمن اشاره کرد و گفت: «من مشتاق بهترین روابط با کشورهای عربی و به‌طور خاص با کشورهای خلیج فارس هستم و می‌پرسم که به چه دلیلی باید روابطمان با این کشورها را دچار تنش و در اموری که به ما مربوط نیست، دخالت کنیم؟ »

انتشار سخنانی از جورج قرداحی در اوایل آبان‌ماه، موجب بحران دیپلماتیک شدیدی شد و درپی آن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، و بحرین کاردار و سفرای لبنان را اخراج کردند. او در صحبت‌های خود، جنگ عربستان سعودی در یمن را «بیهوده» دانسته و ظاهرا با دفاع از شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که یمن «به ناحق» هدف تهاجم قرار گرفته و حوثی‌‌ها از خود دفاع می‌کنند. این بحران دیپلماتیک پس از یک ماه تنش‌، سرانجام با استعفای جورج قرداحی، تا اندازه‌ای رفع شد.