سرود اعتراضی، صدای بلند آزادی

مردم چین تسیلم خودکامگی نخواهند شد

Anthony WALLACE / AFP

مبارزه علیه تهدید سرکوب چند ماه است با خشونت، تعطیلی، وسایل رفت و آمد عمومی و تظاهرات گسترده همراه بوده است. 

اکنون، معترضان دموکراسی‌خواه در هنگ کنگ امیدوارند که روش جدید و تا حدودی نامتعارف به آن‌ها کمک کند تا در مبارزه علیه نابودی حقوقشان در این سرزمین نیمه خودمختار چین پیروز شوند. 

هزاران شهروند سه شب متوالی را به‌صورت صلحآمیز در بزرگترین مرکز خرید شهر گذرانده و سرود «با شکوه باد هنگ کنگ» سر داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سرود که سراینده‌ای گمنام دارد از آزادی بسیار ارزشمند جزیره هنگ کنگ تجلیل می‌‌کند و عهد می‌بندد که مردم این سرزمین تسلیم خودکامگی نخواهند شد. 

تظاهرکنندگان آوازخوان شامل خانواده‌ها، دانش آموزان و سالمندان بودند که روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در تمامی طبقات نیو تاون پلازا (New Town Plaza)  تجمع و همسرایی کردند، در حالیکه به گزارش رسانه‌های محلی، سرودخوانی به مراکز خرید چهار شهر دیگر نیز سرایت کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این تظاهرات که به شیوه کارائوکه (آوازخوانی) برگزار شد، پلیس حضور نداشت و در پایان معترضان بطور مسالمت آمیز پراکنده شدند.

جرقه اولیه تظاهرات درتابستان طولانی امسال هنگ کنگ در اعتراض به لایحه‌ای بود که استرداد شهروندان هنگ کنگ به چین را تسهیل می‌کرد و در واقع به دولت چین اجازه می‌داد مخالفان سیاسی خود را در هنگ کنگ هدف قرار دهد. 

اما درخواست تظاهرکنندگان برای پایان دادن به سلب تدریجی آزادی سیاسی در هنگ کنگ، که بر پایه اصول «یک کشوردو سیستم» استوار است، گسترش یافت. 

به طور مشخص، فعالین از نفوذ فزاینده پکن در اداره شهر، پلیس، سیستم آموزشی و رسانه‌ها نگرانند و اکنون درخواست‌های آن‌ها شامل انتخابات آزاد در شهر و مسئولیتپذیری پلیس نیز می‌شو‌د.

قرار است روز یکشنبه تظاهرات وسیعی برگزار شود. هرچند پس از آن که پلیس گفت مسیرهای پیشنهادی را مسدود خواهد کرد، برگزاری آن مورد سئوال قرار گرفته است.

بانی لونگ، سازمان دهنده تظاهرات گفت که مقامات به ما گفته‌اند اجازه نمی‌دهند راهپیمایی اعتراضی برگزار شود زیرا مسیر نزدیک به پاسگاه‌های پلیس، ادارات دولتی و ایستگاه‌های مترو است.

او گفت: «ما یک منطقه امن برای معترضان ایجاد می‌کنیم. مردم هنگ کنگ با راهپیمایی خود این امکان را به دولت می‌دهند که صلح جویانه به بحران پایان دهد، اما آن‌ها سوپاپ را بسته‌اند و نمی‌گذارند خشم مردم خارج شود. مثل اعلام جنگ به معترضان صلح‌جو است».

او افزود که بر این باور است مقامات سعی دارند معترضان را به گردهمایی‌های غیرقانونی تحریک کنند تا بهانه‌ای برای سرکوب و بازداشت آن‌ها داشته باشند. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان