رئیس سازمان انرژی اتمی: قصد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد نداریم

در آستانه شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای، ایران اعلام کرد که فعالیت‌های هسته‌ای را مطابق با توافقات انجام می‌دهد

با افزایش درصدی میزان غنی‌سازی اورانیوم، مقدار مورد نیاز آن برای تولید سلاح هسته‌ای کاهش می‌یابد - AFP

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: «تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما مطابق با توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اسلامی در پاسخ پرسش این خبرگزاری روسی که «اگر طرف‌های برجام در احیای برجام شکست بخورند و تحریم‌های آمریکا علیه تهران لغو نشود، آیا ایران غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد انجام خواهد داد؟» گفت: «خیر. هدف برنامه هسته‌ای ایران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین تامین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به کالاهای خاص است.»

اظهارات این مسئول ایرانی در شرایطی است که رافائل گروسی، روز ۲۳ آذر در گفتگویی با آسوشیتدپرس با بیان این که «بازرسی‌های ایران مانند پرواز در ابرهای متراکم است» گفته بود: «هیچ کشوری تا این سطح غنی‌سازی نمی‌کند، مگر آن‌که بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد. بارها گفته‌ام که معنای این حرف آن نیست که ایران سلاح هسته‌ای دارد. معنایش این است که سطح غنی‌سازی در حدی‌ است که نیازمند بازرسی دقیق است.»

سخنان محمد اسلامی درباره این که ایران قصد غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد ندارد، در آستانه از سر گیری مذاکرات برجام عنوان شده است. بنا بر اعلام دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۶ دی‌) در وین، پایتخت اتریش، برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیراً تعدادی از کارشناسان آمریکایی نسبت به غنی‌سازی اورانیوم ایران به دولت جو بایدن هشدار دادند و در بیانیه‌ای نوشتند: «در دیدگاه بسیاری از ما حتی آن‌هایی که از برجام حمایت کردند، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم خط قرمز آمریکا بود که می‌بایست پیامدهای ناگواری از آن حاصل می‌شد اما اکنون با حقیقتی بسیار خطرناک‌تر مواجه هستیم. ایران اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده و تهدید می‌کند که به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصد نیز حرکت می‌کند.»

این در حالی است که سقف مجاز غنی‌سازی اورانیوم برای ایران، بر اساس مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، ۳.۶۷ درصد بوده است.

مذاکرات وین،به ریاست انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار می‌شود و نمایندگان کشورهای باقیمانده در برجام در آن حضور خواهند داشت.

در باره به نتیجه رسیدن این مذاکرات با توجه به رویکرد جدید جمهوری اسلامی در دولت ابراهیم رئیسی ابهام‌های زیادی وجود دارد اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است که «در دور اخیر مذاکرات، طرفین توانستند بعد از دو مرحله گفت‌وگو، به یک سند و دستور کار واحد برسند که یک پیشرفت مهم است.»