دومرحله‌ای شدن کنکور ۱۴۰۲ قطعی است

نماینده مجلس: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طبقاتی شدن آموزش در کشور را بیشتر می‌کند

شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی طرح دومرحله‌ای شدن کنکور را تصویب کرد که از مدت‌ها پیش وعده حذف آن داده شده بود‌ـ تسنیم

منصور کبکانیان، قائم‌مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: «دومرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است.»

به گفته او، مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی «لازم‌الاجرا» است و هرگونه مخالفت با آن کار را به سازمان بازرسی کل کشور می‌کشاند. شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی طرح دومرحله‌ای شدن کنکور را تصویب کرد که از مدت‌ها پیش وعده حذف آن داده شده بود.

دومرحله‌ای شدن کنکور سراسری، طرحی بود که تیرماه ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آیین‌نامه آن نیز در ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شد. تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دومرحله‌ای شدن کنکور درحالی‌که پیشتر وعده حذف آن داده شده بود، با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و به‌تازگی نیز اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته‌اند آیین‌نامه کنکور دومرحله‌ای «ناپخته و ناقص» است.

منصور کبکانیان، قائم‌مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز پنجشنبه ۲ دی‌، آب پاکی روی دست تمام افرادی ریخت که انتظار حذف کنکور سراسری را دارند. او از قطعی بودن برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ در دو مرحله خبر داد و در واکنش به اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره «نقص آیین‌نامه» این طرح نیز گفت: «هرگونه آیین‌نامه و کمبودی در مصوبه دومرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ وجود دارد باید از سوی شورای سنجش و پذیرش اعلام شود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بررسی کنند چراکه نقش ما نوشتن ریز آیین‌نامه نیست.»

او افزود: «شورای سنجش و پذیرش این اختیار را دارد که اگر مشکلی در زمینه دومرحله‌ای شدن کنکور وجود داشته باشد برخی از آن را مصوب کند و اگر هم ما در این زمینه وظیفه‌ای داشته باشیم بلافاصله برای اصلاح در دستور کار قرار خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کبکانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به‌طور ضمنی مخالفان و منتقدان دومرحله‌ای شدن کنکور را تهدید کرد و گفت: «افراد نباید کاری کنند که دستگاه‌های اجرایی به سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کنند؛ چراکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست.»

پیش‌تر، احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفته بود: «طرحی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از جلسات متعدد درباره کنکور مصوب شد، بسیار ناپخته است و قطبی‌سازی آموزش و طبقاتی شدن آموزش در کشور را بیشتر می‌کند و اصلا به‌ صلاح نیست بنابراین باید فکر جدی برای این مصوبه کرد.»

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال ۱۴۰۲ در مرحله نخست کنکور سراسری «میزان دانش و ظرفیت تحصیلی داوطلب بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون» مورد سنجش قرار می‌گیرد و در مرحله دوم نیز «آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت دانشگاه‌ها» برگزار می‌شود.

در بیانیه‌ای که تیرماه ۱۴۰۰ پس از تصویب طرح دومرحله‌ای شدن کنکور منتشر شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کرد که اجرای این طرح کمترین «هزینه مادی و معنوی» را برای داوطلبان و خانواده‌های آنان دارد و «عدالت آموزشی» نیز محقق می‌شود.

این ادعا در حالی است که با دومرحله‌ای شدن کنکور حجم فشار و استرس بر داوطلبان دو برابر می‌شود. ضمن اینکه سود مافیای کنکور نیز با برگزاری دو آزمون در سال دو برابر خواهد شد.

احمد نادری، نماینده مجلس نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور نه‌ تنها فاصله طبقاتی آموزش را کمتر نمی‌کند و عدالت آموزشی را رقم نمی‌زند بلکه ناعدالتی را از وضعیت سرسام‌آور فعلی هم بیشتر می‌کند و خلاف عدالت آموزشی است.»

این موضوع را علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز تایید کرده و گفته بود: «با دومرحله‌ای شدن کنکور، مافیای کنکور نیز قوی‌تر خواهد شد، وقتی رقابت زیاد و تعداد داوطلب کم شود، مافیای کنکور نیز از بین می‌رود.»