گروهی از بازرگانان ترک با رئیس شبکه حقانی دیدار کردند

سراج‌الدین حقانی، رئیس شبکه تروریستی حقانی، معاون رهبر طالبان و وزیر کشور آن گروه است 

به نظر می‌رسد که بازرگانان ترکیه برای به‌دست آوردن تضمین‌های امنیتی، با سراج‌الدین حقانی ملاقات کرده‌اند- عکس از صفحه عزم نیوز در توییتر 

گروهی از بازرگانان ترک، امروز، چهارشنبه ۲۲ دسامبر برابر با یکم دی، با مولوی سراج‌الدین حقانی، رئیس شبکه تروریستی حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، دیدار کردند.

بازرگانان ترک در این دیدار گفتند تلاش می‌کنند با راه‌اندازی پروژه‌های انکشافی، به اقتصاد افغانستان کمک کنند.

رسانه‌های وابسته به طالبان، امروز با نشر اطلاعیه کوتاهی نوشتند که سراج‌الدین حقانی، در دفتر خود در ساختمان وزارت کشور، با گروهی از بازرگانان ترک که اخیراً به افغانستان سفر کرده‌اند و به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن کشورند، ملاقات کرد.

بازرگانان ترک که نام آنان ذکر نشده است، به وزیر کشور طالبان وعده داده‌اند که در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند و خواهند کوشید تا با راه‌اندازی پروژه‌های انکشافی، به اقتصاد افغانستان کمک کنند.

سراج‌الدین حقانی که از او به عنوان مرد قدرتمند طالبان نام برده می‌شود، اکنون تقریباً بر تمامی ساختارهای امنیتی افغانستان تسلط دارد.

بر اساس گزارش تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، حقانی نیز به بازرگانان ترک وعده داد که با آنان همکاری می‌کند و زمینه سرمایه‌گذاری و فعالیت آنان را در افغانستان فراهم خواهد کرد.

سراج‌الدین حقانی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و  ایالات متحده آمریکا قرار دارد  و نیز تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است.

 بر اساس مقرراتی که در پیوند با اعضای ارشد گروه طالبان وضع شده است، هر فرد یا سازمانی که بکوشد با این افراد وارد تماس و تعامل شود، با تحریم‌های سازمان ملل و ایالات متحده مواجه می‌شود. اما اکنون بازرگانان ترک، بدون کوچکترین توجهی به تحریم‌های سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا، با تروریست تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا ملاقات، و در زمینه سرمایه‌گذاری و آغاز پروژه‌های انکشافی در افغانستان، با وی توافق کرده‌اند.

در چهار ماهی از که سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، سراج‌الدین حقانی در جلسات و برنامه‌های زیادی شرکت داشته و با هیئت‌های برخی از کشورهای منطقه نیز دیدار کرده است، اما هیچ تصویر واضحی از او منتشر نشده است. در تمامی عکس‌ها و ویدیوهایی که تا کنون از حضور حقانی در نشست‌های طالبان منتشر شده، چهره او پنهان مانده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند رسانه‌های طالبان از بازرگانان ترک که با سراج‌الدین حقانی ملاقات کردند نام نبرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آنان اعضای همان هیئتی هستند که روز یکشنبه گذشته، ۲۸ آذر، با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، ملاقات کردند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان، روز یکشنبه با انتشار عکس‌هایی از جریان ملاقات بازرگانان ترک با مولوی عبدالسلام حنفی، در توییتر نوشت: «مولوی عبدالسلام  حنفی با هیئت‌هایی از بازرگانان و سرمایه‌گذاران ترکیه به ریاست سلیمان جیلو، رئیس اتحادیه بازرگانان افغانستان و ترکیه، و با حضور رئیس شرکت ساختمانی ۷۷، و نیز جداگانه سورس یازیچی، رئیس شرکت ایریگل انرژی، ملاقات کرد.»

در آن دیدار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران ترک در مورد پروژه‌های انکشافی در استان‌های قندهار و هرات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان، با معاون نخست‌وزیر طالبان گفت‌گو کردند.

در این میان، سلیمان جیلو، رئیس شرکت ساختمانی ۷۷، در ملاقات با عبدالسلام حنفی گفت که کار ساخت وساز سد کجکی در استان هلمند را از سر می‌گیرد. این شرکت ساختمانی مسئولیت ساخت وساز سد آب کجکی را در سال ۲۰۱۸، در زمان دولت پیشین افغانستان، بر عهده گرفت، اما به دلایل مختلف، از جمله افزایش تهدیدات از جانب طالبان، کار آن به درستی پیش نرفت. سلیمان جیلو در ملاقات با معاون نخست‌وزیر طالبان گفت که تا آوریل ۲۰۲۲، سد کجکی در هلمند قادر به تولید ۱۰۰ مگاوات برق خواهد بود.

بازرگانان ترک به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های زیربنایی، معادن، و تولید سیمان در افغانستان علاقه‌مندند. به گزارش رسانه‌های طالبان، مقامات این گروه، از جمله مولوی عبدالسلام حنفی و سراج‌الدین حقانی، به بازرگانان ترک اطمینان داده‌اند که زمینه برای آنان فراهم است و می‌توانند پروژه‌های اقتصادی خود را در افغانستان آغاز کنند.

به نظر می‌رسد که بازرگانان ترکیه برای به‌دست آوردن اطمینان و تضمین‌های امنیتی، با مولوی سراج‌الدین حقانی ملاقات کرده‌اند. با آن که دولت ترکیه تا کنون دولت انحصاری طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما روابط میان طالبان و مقامات ترکیه در دو ماه اخیر گسترش یافته است.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه ۲۹ آذر، در یک نشست خبری در آنکارا گفت که دولت‌های ترکیه و قطر مصم هستند که مسئولیت اداره پنج فرودگاه را در افغانستان بر عهده گیرند، اما این کار نیازمند تضمین‌های امنیتی است.

وزیر خارجه ترکیه افزود که هیئتی از ترکیه به قطر رفته است و پس از گفت‌وگو با مقامات قطری، به کابل خواهد رفت تا با مقامات گروه طالبان گفت‌وگو کند.