اصغر فرهادی با «قهرمان» به فهرست نامزدهای اولیه اسکار راه یافت

انیمیشن کوتاه «نوازنده» ساخته رضا ریاحی نیز در جمع نامزدهای اولیه بخش انیمیشن است

اصغر فرهادی و عوامل سازنده فیلم «قهرمان» در هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن - John MACDOUGALL / AFP

فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی که نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۲ است، در فهرست ۱۵ نامزد اولیه بخش بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی ‌زبان قرار گرفت. در بخش انیمیشن نیز اثر رضا ریاحی با نام «نوازنده»، محصول فرانسه، در جمع ۱۵ نامزد اولیه بهترین انیمیشن کوتاه حضور دارد.

آکادمی اسکار فهرست نامزدهای اولیه ۱۰ بخش سال ۲۰۲۲ را معرفی کرد. این نامزدها در بخش‌های بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، مستند بلند، مستند کوتاه، چهره‌پردازی، موسیقی متن، ترانه اصلی، فیلم کوتاه، جلوه‌های ویژه و انیمیشن معرفی شده‌اند.

در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان، علاوه بر اصغر فرهادی، کارگردان‌هایی از کشورهای اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، آلمان، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، ایسلند، نروژ، بوتان، پاناما و اسپانیا نیز حضور دارند.

اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۶ نیز برای فیلم «فروشنده» اسکار گرفت.

بر اساس اعلام آکادمی اسکار، در نود و چهارمین دوره این جوایز، ۹۳ کشور در گروه بهترین‌ فیلم بین‌المللی (غیر انگلیسی) واجد شرایط رقابت بودند و در مرحله نخست، با حذف ۷۸ فیلم، نامزدهای اولیه این بخش معرفی شدند.

اصغر فرهادی به‌تازگی در واکنش به ادعای یک مدیر سینمایی که گفته بود فرهادی «هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را» به‌صراحت اعلام کرد که به حکومت ایران «منتسب» نیست و از افراد منتسب به آن «بیزار» است. این برنده جایزه اسکار در حاشیه جشنواره کن ۲۰۲۱ نیز در گفت‌وگو با سایت سینمایی ورایتی، حکومت جمهوری اسلامی ایران را «حکومتی سرکوبگر» خواند که شهروندان در آن «برای سخن گفتن و بیان تفکرات خود آزادی ندارند».

علاوه بر فرهادی، یک ایرانی دیگر نیز در جمع نامزدهای اولیه اسکار حضور دارد؛ رضا ریاحی، نقاش و انیمیشن‌ساز ایرانی که با فیلم کوتاه «نوازنده»، ساخت فرانسه، در اسکار شرکت کرده و یکی از نامزدهای اولیه بخش انیمیشن اسکار ۲۰۲۲ است. او پیش‌تر جایزه بهترین انیمیشن کوتاه «جشنواره ترایبکا» ۲۰۲۱ را برای همین فیلم دریافت کرده است.

بنابر اعلام آکادمی اسکار، نامزدهای نهایی نودوچهارمین دوره این جوایز در تمام بخش‌ها در روز هشتم فوریه ۲۰۲۲ معرفی می‌شوند و مراسم پایانی و اهدای جوایز نیز روز ۲۷ مارس (هفتم فروردین) در سالن «تئاتر دالبی» هالیوود در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

بیشتر از فیلم