مقام ارشد اسرائیلی تایید کرد: اسرائیل در ترور قاسم سلیمانی نقش داشت

رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش اسرائیل گفت اسرائیل توانسته جلو استقرار نظامی ایران در سوریه را بگیرد

اسرائیل دسترسی به چندین شماره تلفن مورد استفاده سلیمانی را به آمریکایی‌ها داده بود تا بتوانند رد او را بگیرند- ATTA KENARE / AFP

سرلشکر تامیر هایمان، رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش اسرائیل، اعلام کرد که آن کشور در عملیات ترور قاسم سلیمانی که توسط آمریکا انجام شد، نقش داشته است. این نخستین بار است که یکی از مقامات ارشد اسرائیل نقش آن کشور را در آن عملیات تایید می‌کند. 

سرلشکر هایمان در گفت‌وگو با مجله مالام  که از سوی مرکز میراث و بزرگداشت دستگاه اطلاعاتی اسرائیل منتشر می‌شود، گفت که آن کشور در جریان ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران که در ژانویه ۲۰۲۰ صورت گرفت، «نقش ایفا کرده است»  و آن‌را «دست‌آوردی» برای اسرائیل خواند. 

در ماه مه، تارنمای «یاهو نیوز» روایتی جنجالی در مورد ترور سلیمانی منتشر کرد که طبق آن اسرائیل دسترسی به چندین شماره تلفن مورد استفاده سلیمانی را به آمریکایی‌ها داده بود تا بتوانند رد او را بگیرند. 

چند روز پس از کشته شدن سلیمانی، شبکه «ان‌بی‌سی»‌ آمریکا نیز گفته بود که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در آن زمینه با آمریکا همکاری کرده بوده‌اند. به گزارش این شبکه، خبرچین‌هایی در فرودگاه بین‌المللی دمشق به سازمان سیا درباره زمان سوار شدن سلیمانی به پرواز دمشق-بغداد آگاهی رساندند و اسرائیلی‌ها آن اطلاعات را تایید کردند. سلیمانی چند دقیقه پس از ورود به بغداد، با حمله پهپادی آمریکا کشته شد. در آن حمله مجموعا ۱۰ نفر، از جمله ابو مهدی مهندس، از مهمترین متحدان عراقی سلیمانی و از فرماندهان ارشد «حشد شعبی»، کشته شدند.

هایمان گفت: «ترور سلیمانی چشمگیر بود، چرا که دشمن اصلی ما ایران است. کم‌تر پیش می‌آید رد کسی را بگیریم که هم بسیار ارشد است، هم نقش میدانی و عملیاتی دارد، و هم استراتژیست و جنگنده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام نظامی همچنین گفت که اسرائیل عموما موفق شده است  جلو استقرار نظامی ایران در سوریه را بگیرد. او گفت: «ما جلو خیلی از راه‌های آن‌ها برای قاچاق اسلحه و پول را گرفتیم و خلاصه کل موضوع این است که نگذاشتیم ایرانی‌ها در سوریه جای پای خود را محکم کنند.»

طی جنگ داخلی سوریه، اسرائیل در توافقی ضمنی با روسیه که مهمترین حامی هوایی حکومت بشار اسد است، صدها بار به هدف‌های ایرانی و متحدان آن، همچون حزب‌الله لبنان، حمله کرده است. مسکو و تل‌آویو از جمله توافق داشتند که نگذارند ایران به مرزهای اسرائیل نزدیک شود؛ توافقی که البته گاه لحظاتی شکننده داشته است، اما عموما به دلیل روابط حسنه بین اسرائیل و روسیه، پابرجا مانده است. 

سرلشکر هایمان در این گفت‌وگوی مهم، کشتن سلیمانی را یکی از «دو ترور چشمگیر و مهم» در زمان خود دانست. مورد دیگر، کشتن بها ابوالعطا، رهبر جهاد اسلامی فلسطین، از گروه‌های مورد حمایت نیروی قدس سپاه و جمهوری اسلامی ایران بود. 

بها ابوالعطا حدود یک ماه و اندی پیش از سلیمانی، در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹، ترور شد. آقای ابوالعطا از سال ۱۹۹۰ عضو گردان‌های قدس بود که شاخه نظامی جهاد اسلامی است، و بعدها به جایگاه رهبری آن دست یافت. او رابطه نزدیکی با سلیمانی و نیروهای جمهوری اسلامی ایران داشت و فعالیت‌های مورد حمایت آن‌ها را در شمال نوار غزه، از جمله چندین مورد حملات موشکی به شهروندان غیرنظامی اسرائیل در ماه‌های پیش از کشته شدنش، تنظیم می‌کرد. 

سلیمانی به عنوان فرمانده اصلی فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه، بارها غیرمستقیم با اسرائیلی‌ها درگیر شده بود که مهم‌ترین آن در زمان جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ بود؛ جنگی که در آن سلیمانی به‌رغم خطرات بسیار، چند بار از راه سوریه وارد خاک لبنان شد تا به حسن نصرالله، رهبر وقت حزب‌الله، و عماد مغنیه، از فرماندهان مهم میدانی آن گروه که بعدها توسط اسرائیل کشته شد، یاری برساند. سلیمانی رابطه‌ای نزدیک با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز داشت و سیاست‌های او را مستقیما پیش می‌برد.

سرلشکر هایمان پس از حدود سه سال، در ماه اکتبر سال جاری میلادی به دوران فرماندهی خود بر سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل موسوم به «امان» پایان داد. او جای خود را به سرلشکر آخارون خالیوا داد که اکنون این سمت را بر عهده دارد. این سمت مهم نظامی در گذشته در اختیار چهره‌های مهمی همچون آویو کوخاوی (رئیس کنونی ارتش اسرائیل)، ایهود باراک (نخست‌وزیر سابق)، مئیر آمیت، و آموس یادلین بوده است. 

گفته‌های هایمان چند روز پس از آن منتشر می‌شوند که باراک راوید، خبرنگار باسابقه اسرائیلی، کتابی در مورد دولت دونالد ترامپ منتشر کرد که در آن گفته می‌شود رئيس ‌جمهوری سابق جمهوری‌خواه به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل و متحد سابق ترامپ، انتقاد کرده است. ترامپ به آقای راوید گفته بود که احساس می‌کند دولت اسرائیل با او بازی کرده است و «بسیار ناراحت» بوده که آن کشور «هیچ نقشی» در ترور سلیمانی ایفا نکرده است. ترامپ گفته بود، نتانیاهو «آماده بود تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگد.»