بیشتر کارهای خانه بعد از قرنطینه بر دوش مادران است

احتمال تداوم تقسیم کار برابر در میان زوج‌های دارای گرایش جنسی مختلف و بدون فرزند بیشتر است

در پی نخستین قرنطینه سراسری، تقسیم جنسیتی کارهای خانه برای انواع زوج‌ها بیشتر برابر بود - Pexels

یک مطالعه دریافته است پس از آنکه در دوران قرنطینه سراسری، برابری جنسیتی برای مدتی کوتاه افزایش یافت، در زوج‌های دگرجنس‌گرا، مادران دوباره قسمت اعظم کارهای خانه را به عهده گرفته‌اند.

پیش از این شواهد اولیه نشانگر آن بود که محدودیت‌های قرنطینه‌ای به تقسیم برابرانه‌تر کارهای خانه بین زنان و مردان منجر شده است اما محققان دانشگاه بریستول و دانشگاه هومبولت برلین دریافتند که بسیاری از زوج‌ها به وضعیت قبل از همه‌گیری بازگشته‌اند.

یک نظرسنجی از بیش از دو هزار زوج دگرجنس‌گرای رده سنی ۲۴ تا ۵۴ سال نشان داد آن‌هایی که فرزندان خردسال یا در سن مدرسه دارند، دوباره به تقسیم جنسیتی کارهای خانه بازگشته‌اند.

البته احتمال تداوم تقسیم کار برابر در میان زوج‌های دارای گرایش جنسی مختلف و بدون فرزند بیشتر است.

در پی نخستین قرنطینه سراسری، تقسیم جنسیتی کارهای خانه برای انواع زوج‌ها، به خصوص آن‌هایی که فرزند خردسال داشتند، بیشتر برابر بود.

این مطالعه می‌گوید: «یافته‌های ما نیز با این واقعیت همخوانی دارد که چون مردان در دوران دورکاری یا مرخصی موقتا در کارهای خانه بیشتر مشارکت کردند، در ابتدا، سهم زنان در کارهای خانه کاهش یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این تغییرها اندک و موقتی بودند و از سپتامبر ۲۰۲۰ شروع به محو شدن کردند.

در زوج‌های دارای گرایش جنسی مختلف سن فرزندان هم بر تقسیم جنسیتی کارهای خانه اثر داشته است.

در این مطالعه آمده است: «تقسیم جنسیتی کارهای خانه در زوج‌هایی که فرزندان در سن مدرسه داشتند و زوج‌های دارای فرزندان رده سنی زیر پنج سال به‌وضوح در حال بازگشت به وضعیت سنتی‌‌تر است؛ گرچه همچنان از سطوح مرجع قبل از قرنطینه سراسری مارس ۲۰۲۰ پایین‌تر است.»

این محققان افزودند: «برابری در تقسیم کارهای خانه در میان زوج‌های بدون فرزند که در خانه زندگی می‌کنند، بیشتر حفظ شده است.»

این محققان گفتند یافته‌هایشان تایید می‌کند که «محرک‌های اساسی نابرابری جنسیتی» که سبب می‌شود در زوج‌های دگرجنس‌گرا سهم بیشتری از کارهای خانه و نگهداری از بچه‌ها بر دوش مادران باشد، پس از همه‌گیری همچنان پابرجا است.

خانم سوزان هارکنس از دانشگاه بریستول گفت این مطالعه نشانگر آن است که کارهای خانه در درازمدت هنجارهای جنسیتی را تغییر نمی‌دهد.

او در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: «برای برداشت‌های مثبت‌تر (از اثرات همه‌گیری بر کارهای خانه) تلاش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد انجام کارهای خانه برای تحقق برابری جنسیتی مطلوب خواهد بود و ما برخی از نکات مثبت را شاهد خواهیم بود.»

«اگر احتمال حضور مردان در خانه افزایش یابد، کارهای خانه را انجام می‌دهند. دگرگونی کوتاه‌مدتی رخ داد اما اگر گمان کنید این تغییرها پایدار می‌مانند و بر هنجارهای جنسیتی اثر می‌گذارند، مشاهدات ما چنین نیست.»

«وقتی مدرسه‌ها را می‌بندید، فشار روی زنان را افزایش می‌دهید و به نظرم داستان این همه‌گیری هم خیلی واضح همین بوده است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی