اعتراض‌ معلمان ادامه می‌یابد 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان: معلمان آگاه، مرعوب سرکوب و سناریوهای امنیتی نمی‌شوند

«توجه به تورم و بودجه انقباضی سال بعد، تمام معلمان زیر خط فقر باقی می‌مانند» - خبرگزاری هرانا

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در فراخوانی از معلمان شاغل و باز‌نشسته دعوت کرد در تجمع سراسری روز پنجشنبه، دوم دی‌ماه، شرکت کنند. این تجمع‌ها در اعتراض‌ به «مصوبه ناقص رتبه‌بندی» و «اجرایی نشدن آن در دولت» و «‌بی‌توجهی به لایحه همسان‌سازی بازنشستگان» برگزاری می‌شود. آزادی معلمان دربند به ویژه رسول بداقی نیز از درخواست‌های فرهنگیان شاغل و باز‌نشسته است. 

تشکل‌های صنفی معلمان پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند که در صورت «سرهم‌ بندی» شدن طرح رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی، به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از ماه‌ها اعتراض فرهنگیان شاغل و بازنشسته، در تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بر اساس این مصوبه، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ اختصاص یافت و نصف این مبلغ نیز برای نیمسال دوم سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد. با این حال حسین عرب‌اسدی، معاون سازمان اداری و استخدامی جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ بودجه لازم را ندارد و این طرح از سال آینده اجرایی می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تصویب این لایحه، تشکل‌های صنفی معلمان هم اعلام کردند که با بودجه اختصاصی به طرح رتبه‌بندی معلمان، «درصد ناچیزی» به حقوق معلمان اضافه می‌شود و پس از اجرایی شدن آن‌، حقوق معلمان بین یک‌ونیم تا دو میلیون تومان بیشتر می‌شود که با «توجه به تورم و بودجه انقباضی سال بعد، تمام معلمان زیر خط فقر باقی می‌مانند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان روز یکشنبه، ۲۸ آذر، در بیانیه‌ای به «تصویب ناقص» لایحه رتبه‌بندی و «دهن‌کجی دولت به خواست فرهنگیان» اعتراض و اعلام کرد: «معلمان مطالبه‌گر تا تحقق مطالبات خود همچنان از اعتراض دست نمی‌کشند». این شورا در بیانیه خود به دولت و مجلس هشدار داد که در «مقابل اراده و حقوق معلمان» نایستند. در این بیانیه، بار دیگر بر اجرای «همسان‌سازی واقعی حقوق‌ بازنشستگان بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری» از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تاکید شده و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان با بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ و اجرای آن در نیمسال دوم ۱۴۰۰ با بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی از دیگر مطالبات این صنف است.

در این بیانیه آمده‌ است: «خواسته معلمان هم‌ترازی متناظر و پایه به پایه با اعضای هیئت‌علمی است؛ مطالبه‌ای که روح اصلی رتبه‌بندی است اما در مصوبه اخیر توجهی به آن نشده است. دولت باید رسما اعلام کند که رتبه‌بندی را از مهر ۱۴۰۰ اجرا خواهد کرد و منابع بودجه سال بعد را شفاف اعلام کند.» 

آزادی «بدون قیدوشرط» معلمان زندانی همچون اسماعیل عبدی، محمدرضا رمضان‌زاده، یعقوب یزدانی، مهدی فتحی و رسول بداقی دیگر مطالبه معلمان شاغل و بازنشسته است. 

در این بیانیه با اشاره به «سناریو سازی» رسانه‌های وابسته به حکومت علیه معلمان معترض تاکید شده است: «معلمان آگاه مرعوب سرکوب و سناریوهای امنیتی نمی‌شوند» و تجمع معلمان سراسر ایران روز پنجشنبه، دوم دی‌ماه، ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد. محل تجمع معترضان استان‌های تهران و البرز مقابل سازمان برنامه و بودجه در خیابان بهارستان است و معترضان دیگر استان‌ها نیز مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان خود تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.