نیروهای امنیتی به معلمان معترض در تهران حمله کردند

معلمان معترض: برای افزایش سهم حوزه علمیه بودجه وجود دارد، اما برای آموزش با کیفیت پولی در بساط نیست

به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در سراسر ایران روز دوشنبه، ۲۲ آذر، برای سومین روز متوالی تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، نیروهای امنیتی در تهران با حمله به معترضان قصد داشتند برخی از آنان را بازداشت کنند.

ویدیو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تجمع اعتراضی معلمان علاوه بر تهران در شهرهای دیگر از جمله یزد، کرمانشاه، کرمان، قم، مریوان، سقز، رشت، شیراز، بیجار، ارومیه، ملکان، دزفول، ماهشهر، شوش دانیال، لامرد، تاکستان، گچساران، دهدشت و یاسوج نیز برگزار شده است. معلمان به اجرا نشدن «طرح رتبه‌بندی» و «قانون همسان‌سازی حقوق» اعتراض دارند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در فراخوان خود برای برگزاری تجمع اعتراضی اعلام کرده است که بودجه تعیین شده برای لایحه رتبه‌بندی معلمان کافی نیست و دولت و مجلس قصد دارند آن را «سرهم‌بندی» کنند. این اطلاعیه می‌افزاید که دولت فقط ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی یک سال اختصاص داده و به‌ این‌ ترتیب امسال تنها ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه می‌شود و وضعیت سال آینده نیز به تامین اعتبار مشروط شده است.

در بخشی از این اطلاعیه، به بودجه‌های کلان نهادهای خاص مثل حوزه‌های علمیه و صداوسیما هم اشاره شده است: «چگونه است که بودجه برای نهادی چون صداوسیما که عرصه تاخت‌وتاز مافیای آموزشی است، وجود دارد اما تا پای صحبت از معیشت معلمان به میان می‌آید، همین صداوسیمای غیرملی با گزارش‌های موهوم افکارعمومی را علیه فرهنگیان مغشوش و تحریک می‌کند؟ چگونه است بودجه برای افزایش سهم حوزه علمیه وجود دارد اما برای حوزه تعلیم و تربیت و آموزش با کیفیت پولی در بساط حاکمیت نیست؟ ما از این همه تناقض در حیرتیم و می‌دانیم که مردم آگاه ایران ماهیت ریاکار مسئولان ناکارآمد را شناخته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معلمان معترض در بیانیه خود به نمایندگان مجلس هشدار داده‌اند که در صورت «سرهم‌بندی کردن لایحه رتبه‌بندی» و «به محاق رفتن طرح همسان‌سازی بازنشستگان» در جلسه روز سه‌شنبه ۲۲ آذر مجلس شورای اسلامی، به اعتراض‌های گسترده خود ادامه خواهند داد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، پیش‌تر گفته بود که دولت و مجلس نمی‌توانند به رقم ۲۵ هزار میلیاردی مبلغی اضافه کنند. در صورت اجرای کامل طرح رتبه‌بندی که در «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» هم آمده است، حقوق معلمان به میزان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد.

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در تجمع اعتراضی روز دوشنبه علاوه بر پیگیری حقوق خود، با سر دادن شعارهایی مثل «معلم زندانی آزاد باید گردد» آزادی همکاران دربند خود از جمله رسول بداقی، محمد رمضان‌زاده، اسماعیل عبدی، مهدی فتحی و یعقوب یزدانی را خواستار شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز در فراخوان خود با محکوم کردن بازداشت‌، پرونده‌سازی و اخراج و احضار تمام فعالان صنفی، آزادی همه معلمان زندانی و پایان دادن به «خط برخورد» با آنان را خواستار شده است. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه، ۲۰ آذر، رسول بداقی، فعال مدنی و عضو کانون صنفی معلمان، را با خشونت بسیار بازداشت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در واکنش به دستگیری این فعال مدنی در فراخوان خود تاکید کرده است: «اگر نهادهای حاکمیتی و امنیتی گمان می‌کنند با بازداشت رسول بداقی، نماینده ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی، با دادگاهی کردن جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی و با ضرب و شتم آقای امینی و در زندان نگه‌ داشتن محمدرضا رمضان‌زاده، اسماعیل عبدی و مهدی فتحی می‌توانند روند مطالبه‌گری را متوقف نمایند، سخت در اشتباهند.»

هم‌زمان با بازداشت رسول بداقی و تجمع سراسری معلمان در ایران، سندیکاهای کارگری سوئد نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که «صبر و تحملشان» در برابر «برخوردهای ظالمانه، مکرر و تمام‌نشدنی» مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است. در این اطلاعیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران به‌جای پاسخگویی به اعتراض‌های مستمر و گسترده معلمان ایران که اتفاقا در همان روز دستگیری آقای بداقی نیز در جریان بود، ساده‌لوحانه فکر می‌کند که با دستگیری معلمان مبارزی مثل عبدی و بداقی، این مبارزات و اعتراض‌ها پایان خواهد یافت؛ غافل از آنکه خواست‌ معلمان چنان فراگیر شده و مبارزه آنان چنان گسترش یافته است که دستگیری پیشگامان این مبارزه فقط افزایش خشم معلمان و تعهد بیشتر به تداوم راهی که شروع کرده‌اند را در پی خواهد داشت.»