اوج‌گیری دوباره کرونا در آمریکا: بایدن مستقیم با مردم صحبت خواهد کرد

رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده است که اگر واکسیناسیون جدی گرفته نشود، «زمستانی آکنده از بیماری و مرگ» در پیش است

جو بایدن، رئيس جمهوری ایالات متحده آمریکا- CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به دنبال گسترش سریع سویه اومیکرون کووید-۱۹، روز سه‌شنبه با شهروندان آمریکا صحبت خواهد کرد.

جن ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید، روز شنبه گفت که آقای بایدن «گام‌های جدید دولت برای کمک‌رسانی به مردم نیازمند را اعلام خواهد کرد.» خانم ساکی افزود که بایدن «در عین حال، درباره آنچه زمستان برای آمریکایی‌ها به همراه خواهد آورد، به افرادی که واکسینه نشده‌اند هشدار صریح خواهد داد.»

جن ساکی همچنین در توییتی نوشت: «ما برای افزایش موارد ابتلا آماده‌ایم و جزئیات واکنشمان را در مقابل این چالش اعلام خواهیم کرد.»

پیش‌تر، جو بایدن گفته بود که به‌جای «تعطیل کردن اقتصاد»، ویروس را «تعطیل» خواهد کرد [از میان خواهد برد]. حال باید دید او در سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش، چه اقداماتی را مطرح خواهد کرد.

اعلام سخنرانی روز سه‌شنبه بایدن با انتقاد کامالا هریس، معاون او، از اقدام‌های دولت در مقابله با کووید-۱۹ هم‌زمان شده است. خانم هریس به نشریه لس آنجلس تایمز گفت: «ما متوجه بروز سویه دلتا نشدیم. فکر می‌کنم بیشتر دانشمندانی که ما به توصیه‌های آن‌ها متکی هستیم، بروز سویه دلتا را ندیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون در سراسر آمریکا آموزشگاه‌ها بار دیگر دور-آموزی از طریق اینترنت را شروع کرده‌اند. دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، و پنسیلوانیا اعلام کرده‌اند که ثلث بهار خود را با آموزش از راه دور آغاز خواهند کرد. در همین حال، رستوران‌ها درهای خود را روی مردم می‌بندند و کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری در آخرین لحظه لغو می‌شوند.

هرچند بیش از ۲۴۰ میلیون آمریکایی، یعنی ۷۳ درصد جمعیت آمریکا، دست‌کم یک دوز واکسن کووید زده‌اند، اما میانگین موارد ابتلا به ویروس در روز ۱۸ دسامبر، ۱۲۷ هزار و ۶۹۲ نفر بود، که نسبت به آمار روز اول دسامبر، ۸۵ هزار و ۱۳۹ نفر افزایش داشته است.

گفته می‌شود که قابلیت سرایت سویه اومیکرون بسیار بیشتر از سویه‌های پیشین است، اما عوارض ملایم‌تری دارد.

مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا (سی‌دی‌سی) پیش‌بینی می‌کند که در ماه آینده میلادی، میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا افزایش خواهد یافت و تا روز هشتم ژانویه، بالغ بر ۴۰ هزار نفر خواهد شد.

فقط در نیویورک، در روز جمعه، ۲۱ هزار و ۲۷ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

بیشتر از جهان