رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی: تکنولوژی و پانسمان لازم برای درمان سوختگی را نداریم

شواهد نشان می‌دهد که سوء مدیریت و فساد، تأثیر فراوانی بر کمبود تجهیزات درمانی داشته است

مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند که تحریم‌ها عامل کمبود دارو و تخت بیمارستانی خالی است- عکس از اقتصاد آنلاین

احمد فاطمی، رییس انجمن حمایت از بیماران سوختگی (ققنوس) با بیان اینکه «بیمارستان سوختگی استاندارد نداریم»، گفت: «ما هیچ پانسمان لازم برای بیماران سوختگی نداریم. از سوی دیگر تحریم هستیم. تکنولوژی‌های لازم را نداریم و این تجهیزات خیلی گران هستند. درمان ما برای سوختگی روش قدیمی است و حتی تعداد تخت کافی، پانسمان و تجهیزات کافی در این راستا نداریم.»   

به گزارش ایسنا، فاطمی با تاکید بر اینکه «هیچ بیمارستان خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارد»، گفت: «طبق برآورد وزارت بهداشت قرار بود تا انتهای سال ۱۳۹۴، دو هزار و ۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم، اما اکنون نصف این تعداد یعنی ۱۳۵۰ تخت داریم. در ۲۸۰ بیمارستان تأمین اجتماعی حتی یک تخت سوختگی وجود ندارد. از سوی دیگر فقط دانشگاه ایران در تهران بخش سوختگی دارد. بیش از ۲۰ سال است پروژه ناتمام بیمارستان سوختگی شروع و ساختمان آن هنوز تمام نشده است چراکه در بحث سوختگی پول نیست.»

او دلیل این مشکل را نبود بودجه لازم عنوان کرد و افزود: سوختگی مشکل فقراست. زیرا اگر فردی از تمکن مالی برخوردار باشد معمولاً محل زندگی‌اش استاندارد لازم برای پیشگیری از سوختگی را دارد.

کمبود تجهیزات پزشکی از زمان شیوع کرونا به موضوع مورد بحث تبدیل شده است. مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند که تحریم‌ها عامل کمبود دارو و تخت بیمارستانی خالی است. اما شواهد نشان می‌دهد که سو مدیریت و فساد تأثیر بسزایی بر این مسئله داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مثال، اخیراً مدیرعامل و مؤسس «خانه ای‌بی» (مؤسسه خیریه حمایت از بیماران پوستی خاص - EB) گفته است که دو هزار و ۵۰۰ کیلو از پانسمان‌های ویژه بیماران پروانه‌ای (اپیدرمولایزیس بولوزا که یک اختلال ژنتیکی پوستی است) پس از مفقود شدن، از بازار آزاد سر درآورده است.

سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی که پیش از این نیز ادعا کرده بود به دلیل تحریم‌های آمریکا واردات پانسمان بیماران پروانه‌ای به ایران ممکن نیست، بار دیگر این موضوع را مطرح کرده و گفته است: «همه نگرانی من این است که پانسمان‌ها رو به اتمام است و ما تحریمیم. از مسئولان قضایی و بهداشتی خواهش می‌کنم که پیگیری کنند و برای ادامه تأمین پانسمان‌ها فکری کنیم.» 

زمستان سال ۱۳۹۸ بود که هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل خانه ای‌بی، اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها، واردات پانسمان بیماران پروانه‌ای به ایران با «مشکلات جدی» مواجه و در دسترس نبودن این پانسمان در مدت کمتر از یک سال به مرگ ۱۵ کودک بیمار منجر شده است. هاشمی گلپایگانی در حالی این ادعا را مطرح کرد که ایالات متحده آمریکا تاکید کرده است که تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران مواردی مثل غذا و دارو را شامل نمی‌شود. 

همان طور که از گفته‌های رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی هم مشخص است، پروژه‌های بیمارستانی حتی پس از ۲۰ سال به پایان نرسیده است. این در حالی است که طی همین مدت ده ها میلیارد دلار خرج فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه شده است. در واقع به نظر می‌رسد که بودجه و پول لازم برای تأمین امکانات وجود دارد اما در مسیر درست هزینه نمی‌شود.