وزیر ارتباطات: اعمال فیلترینگ لازم است

«هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد امکان فعالیت در کشور ما را دارد»

طرح محدودسازی فضای مجازی، هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است- عکس از اقتصاد آنلاین

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات درباره اعمال فیلترینگ و محدودیت در فضای مجازی گفت: «اعمال فیلترینگ و محدودیت در تمام دنیا وجود دارد و حتماً برای سالم‌سازی فضای مجازی لازم است.»

به گزارش اقتصاد آنلاین، او با حمایت از طرح موسوم به «صیانت فضای مجازی» افزود: «فضای مجازی به محل زیست مردم تبدیل شده و اگر قاعده‌مند نباشد، ما به‌عنوان حاکمیت نمی‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم و لازمه آن شفاف‌سازی است. هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد امکان فعالیت در کشور ما را دارد.»

طرح محدودسازی فضای مجازی، معروف به «طرح صیانت» هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و در صورت تصویب در این کمیسیون، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مستقیم به شورای نگهبان می‌رود.

در صورت اجرای این طرح، هزاران شغل و کسب‌وکار خانگی و آنلاین از بین خواهند رفت. با این حال، مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، گفته است که اگر ۱۰۰ میلیارد «پیج» هم در مخالفت با این طرح ساخته شود، آن‌ها کار خودشان را خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی پروژه‌ای است که نخستین بار در سال ۱۳۸۴ و در دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد و پس از آن در سال ۱۳۸۹ در قانون پنجم توسعه جای گرفت. با اجرای این طرح، داده‌ها روی سرورهای داخلی قرار می‌گیرند و امکان مسیریابی آنان در خارج از کشور وجود ندارد.

ناظران تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح اینترنت ملی در جهت قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی گام برمی‌دارد.

بر اساس گزارش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این طرح تا سال ۱۳۹۸ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه در پی داشته است.

جمهوری اسلامی ایران در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ با قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت، ثابت کرد طرح‌هایی مثل اینترنت ملی را باهدف سرکوب و سانسور در دستور کار قرار داده است تا از این طریق بر شرایط کنترل بیشتری داشته باشد.

طرح محدودسازی فضای مجازی با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نیز باهدف حکمرانی در فضای مجازی آماده شد.