پرتغال، صدور ویزا به ایرانیان را متوقف کرد

چند سالی می شود که پرتغال از جمله مقصدهای محبوب و پربازدید برای سفرهای نوروزی ایرانیان است. روند آسان صدور ویزای پرتغال (در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی)  به افراد واجد شرایط باعث افزایش این محبوبیت شده بود و حتی صحبتهایی مبنی بر آسان تر کردن روند صدور ویزای این کشور در جلسه اخیر گروه دوستی پرتغال و ایران مطرح شده بود.

ولی در اقدامی ناگهانی، سفارت پرتغال در تهران صدور ویزا به شهروندان ایرانی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. این سفارت تصمیم اخیرش را طی اطلاعیه ای به تاریخ ۶ فروردین و یک ماه پس از حمله به یکی از کارمندانش در تهران اعلام کرد ولی دلیلی برای اخذ چنین تصمیمی ارائه نکرد.

یکی از کارمندان ایرانی این کنسولگری در روزهای پایانی اسفند سال گذشته توسط یک موتورسوار در خیابانی نزدیک محل سفارت در خیابان هدایت دروس مورد هدف تیراندازی با اسلحه بادی قرار گرفت که از ناحیه قفسه سینه مجروح شد ولی حال عمومی اش خوب اعلام شد. به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پلیس این عمل را با انگیزه شخصی و به دلیل خصومت شخصی بین ضارب و مضروب اعلام کرد.

بر روی وبسایت وی‌اف‌اس گلوبال که توسط سفارت پرتغال برای انجام امور صدور روادید در نظر گرفته شده، آمده است: «لطفا توجه داشته باشید که طبق آخرین اخبار دریافتی از سوی سفارت پرتغال در تهران، درخواست ویزا فعلا متوقف شده و به محض دریافت اطلاعات جدید از سوی سفارت مبنی بر فعال شدن مجدد پروسه درخواست ویزا، از طریق ارسال ایمیل شما را مطلع خواهیم کرد. همچنین خواهشمندیم تا اطلاع ثانوی به مرکز درخواست ویزا مراجعه ننمایید».

به گزارش بی بی سی، مصطفی کواکبیان، رئیس گروه دوستی ایران و پرتغال در مجلس ایران، ماه پیش از ژولیو ویله‌لا، مدیر کل امور کنسولی وزارت خارجه پرتغال، خواسته بود صدور روادید برای شهروندان ایران آسان‌تر شود. در این دیدار آقای ویله‌لا با اعلام آمادگی لیسبون برای توسعه همکاری در زمینه‌های تجاری، گردشگری و دانشگاهی، بر برقراری «یک سیستم بدون ویزا» برای سیاستمداران دو کشور که پاسپورت دیپلماتیک دارند، تاکید کرده بود. در این دیدار، ژوآئو ژوزه کورته رئال، سفیر پرتغال در تهران هم حضور داشت.