وزارت نیرو نقش مازوت را در آلودگی هوای کلان‌شهرها انکار کرد

سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به‌دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند

سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۷۰۰ شهروند تهران به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند-ATTA KENARE / AFP

مقام‌های دولتی ایران ادعا می‌کنند منابع متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند.

درحالی‌که آلودگی هوا در اغلب کلان‌شهرهای ایران به نقطه اضطرار رسیده است و شواهد نشان می‌دهد استفاده از سوخت مازوت افزایش آلاینده‌ها را به‌دنبال داشته است، سخنگوی صنعت برق ادعا کرد که فقط در هشت نیروگاه کشور از سوخت مازوت استفاده می‌شود.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، تنها چند نیروگاه ازجمله نیروگاه حرارتی سهند بناب، نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه شازند اراک، نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه حرارتی طوس مشهد، نیروگاه بیستون کرمانشاه، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه حرارتی بندرعباس مجوز استفاده از سوخت مازوت را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود ادعای سخنگوی صنعت برق، شواهد نشان می‌دهد که تعداد نیروگاه‌هایی که مازوت می‌سوزانند بیشتر است. آخرین روزهای مهرماه ۱۴۰۰ بود که محسن موسوی، مدیرعامل شرکت تولید برق آذربایجان، خبر داد طبق دستورالعمل وزارت نیرو استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز از شهریورماه آغاز شده است. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد روز هشت آبان در گزارشی با تیتر «شبیخون مازوت به آسمان تهران» از مصرف زودهنگام مازوت در تهران پرده‌ برداشت.

در روزهای نخست ماه آذر نیز عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اعلام کرد با قطع گاز کارخانه‌های سیمان، استفاده از سوخت مازوت آغاز شده است. در اصفهان هم‌زمان با افزایش میزان آلودگی هوا مهران زینلیان، معاون امور عمرانی استانداری اعلام کرد که سهم صنایع اصفهان در آلودگی هوای این کلان‌شهر حدود ۴۷ درصد بوده است.

وضعیت در دیگر کلان‌شهرهای ایران نیز که با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تفاوت چندانی با تهران، اصفهان و تبریز ندارد. بااین‌حال سخنگوی صنعت برق مدعی است که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش‌یافته است و تنها ۱۰ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از مازوت تامین می‌شود.

رجبی مشهدی بابیان اینکه امکان استفاده از سوخت مازوت در ۱۶ واحد نیروگاهی کشور وجود دارد، به خبرگزاری رکنا گفت: «مجبوریم در نیروگاه‌هایی که محدودیت زیست‌محیطی برای سوزاندن مازوت در آن‌ها وجود ندارد، از سوخت مایع یا همان مازوت استفاده کنیم.»

او گفت که سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها تنها پنج تا شش درصد در آلودگی هوای کلان‌شهرها نقش دارد و عامل اصلی آلودگی هوا وسایل حمل‌ونقل به‌خصوص خودروهای سواری‌اند. این ادعا را پیش‌تر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز مطرح کرده و گفته بود ۸۰ درصد آلودگی هوای کلان‌شهرها ناشی از منابع متحرک است و ۲۰ درصد آن سهم منابع ساکن مثل صنایع و نیروگاه‌هاست.

باوجوداینکه مقام‌های دولتی سعی دارند در اقدامی هماهنگ سهم استفاده از مازوت در آلودگی هوا را انکار کنند، کارشناسان محیط‌زیست آن را عامل اصلی انباشت آلاینده‌ها در هوای کلان‌شهرها می‌دانند. پیش‌تر سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل سابق سازمان معاینه فنی تهران، گفته بود که متهم اصلی آلودگی هوای تهران مازوت است. به گفته او در سال‌های قبل سهم کارخانه‌ها در تولید آلایندگی حدود ۴۰ درصد بود، ولی حالا دو برابر شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۷۰۰ شهروند تهران به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس اعلام مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران، سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به‌دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.