تاکید ایران بر امکان پیشرفت مذاکرات برجام

علی باقری: اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد

JOE KLAMAR / AFP

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی روز چهارشنبه در وین با برگزاری نشست‌هایی در سطوح مختلف پیگیری شد و سرپرست هیئت ایرانی از امکان پیشرفت در صورت «جدی بودن» همه طرف‌ها سخن گفت.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در این مذاکرات، در پیامی در توییتر نوشت: گفت‌وگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم با شرکت مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد. کارشناسان هم به کار روی متون ادامه می‌دهند.

وی در ادامه با بیان این که امروز با روسای هیئت‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، و نیز اتحادیه اروپا تبادل نظر کرده است، اضافه کرد: چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت که علی باقری علاوه بر گفت‌وگو با نمایندگان تروئیکای اروپا، در نشستی سه‌جانبه با نمایندگان دو کشور چین و روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در همین حال، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در توییتی، ضمن تایید این دیدار سه‌جانبه، نوشت که طرف‌های شرکت‌کننده در این دیدار در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به مذاکرات جاری برای ترمیم برجام تبادل نظر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخاییل اولیانف در ادامه این توییت خود، توافق اعلام شده بین ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد سایت کرج را «کمک فوق‌العاده ارزشمند» به مذاکرات وین دانست.

پیش‌تر در روز چهارشنبه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج (تسا) را با دوربین‌های جدید جایگزین کند.

چند ساعت بعد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این خبر را رسما تایید کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، نیز در مراسم پایانی گردهمایی سفیران و سرپرستان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، ادعاهای مطرح شده در مورد خواست‌های فرابرجامی ایران در متون پیشنهادی ایران را «کذب محض» خواند.

به گزارش فارس، وی گفت: «این متن‌ها نتیجه ده‌ها ساعت بحث و گفت‌وگو در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌های مقابل در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران است.»

به گفته او، هم‌اکنون در وین بر روی دو متن گفت‌وگو می‌شود. متن اول حاصل شش دور اول گفت‌وگوهاست. در عین حال، طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد، تا از بحث و تلفیق همه این‌ها، متن جمع‌بندی شده واحدی به دست آید.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که این فرایند در نهایت باید به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان منتهی شود و ابراز خوش‌بینی کرد که اگر طرف مقابل واقع‌بینانه عمل کند، پیشرفت در این دور از مذاکرات حاصل شود.