دست ردِ روسیه بر اولین قطعنامه اقلیمی-امنیتی سازمان ملل متحد

شورای امنیت از سال ۲۰۰۷ پیامدهای امنیتی تغییرات اقلیمی را به بحث گذاشته است

۱۱۳ کشور حامی پیش‌نویس این قطعنامه بودند - KENA BETANCUR / AFP

روسیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که درباره اثرات بحران اقلیمی بر امنیت جهانی هشدار می‌دهد، وتو کرد.

نماینده این کشور گفت این قطعنامه برای دولت کشورش «قابل قبول نیست» و بحران اقلیمی را به «مسئله‌ای سیاسی» تبدیل خواهد کرد.

واسیلی نبنتسیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، روز دوشنبه، درست پیش از رای‌گیری برای این قطعنامه، گفت: «ما با پدید آوردن حوزه‌ای جدید برای فعالیت شورا مخالفیم زیرا خودبه‌خود پیوندی کلی بین تغییر اقلیم و امنیت ملی ایجاد می‌کند و مشکلی علمی و اقتصادی-اجتماعی را به مسئله‌ای سیاسی تبدیل خواهد کرد.»

چین به این قطعنامه رای ممتنع و هند نیز رای مخالف داد.

اما ۱۲ عضو شورای امنیت به این مصوبه سازمان ملل رای مثبت دادند.

عبدو عبری، سفیر نیجر که از نویسندگان پیش‌نویس این قطعنامه بود، گفت وتو روسیه نمی‌تواند «وضعیت واقعی ما را پنهان کند».

او گفت: «قدرت وتو ممکن است جلو تصویب یک پیش‌نویس را بگیرد ولی نمی‌تواند وضعیت واقعی ما را پنهان کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تی‌اس تیرومورتی، نماینده هند، گفت: «وقتی بر اساس پیمان چارچوب سازمان ملل متحده در مورد تغییرات اقلیمی «یوان‌اف‌سی‌سی» (UNFCC) به اجرای اقدام‌های هماهنگ علیه تغییرات اقلیمی متعهد شده‌ایم، به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام علیه تغییرات اقلیمی چه نیازی داریم؟»

در پیش‌نویس این قطعنامه همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است خطرات امنیتی مرتبط با تغییرات اقلیمی را جزو «مولفه‌های محوری» تلاش‌های پیشگیری از مناقشات قرار دهد.

شورای امنیت از سال ۲۰۰۷ پیامدهای امنیتی تغییرات اقلیمی را به بحث گذاشته است اما قطعنامه روز دوشنبه نخستین باری بود که به صورت مستقل به امنیت اقلیمی پرداخته می‌شد.

جرالدین برن نیسون، نماینده ایرلند و یکی از نویسندگان پیش‌نویس این قطعنامه، قبل از رای‌گیری گفت: این قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل امکان می‌دهد با ابزارهایی که در اختیار دارد، با تغییرات اقلیمی مقابله کند. شورای امنیت تاکنون برای گنجاندن مخاطرات امنیت اقلیمی در برخی از عملیات‌های تحت اختیار خود گام‌هایی برداشته است.»

۱۱۳ کشور حامی پیش‌نویس این قطعنامه بودند.

نماینده روسیه گفت این قطعنامه توجه شورای امنیت را از سرچشمه‌های «واقعی» درگیری در چندین منطقه منحرف می‌کند و به آن قدرت می دهد تا در هر کشوری مداخله کند. او گفت: «این رویکرد مثل بمبی ساعتی است که زمان‌شمار آن فعال شده باشد.»

خانم برن نیسون می‌گوید: «اگر این قطعنامه به تصویب نرسد، شورا هرگز نمی‌تواند مسئولیت خود در زمینه امنیت و صلح بین‌المللی را به نحو احسن انجام دهد.»

«لحظه کنونی زندگی ما و تهدیدها علیه صلح و امنیت بین‌المللی که ما اینک با آن مواجهیم، باید در آن بازتاب داشته باشد.»

© The Independent