مدیرکل آژانس: بدون بازرسی، تصویر بسیار مبهمی از برنامه هسته‌ای ایران داریم

«هیچ کشوری تا این سطح غنی‌سازی نمی‌کند مگر آن که بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد»

رافائل گروسی، مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی  - MANDEL NGAN / POOL / AFP

مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت که محدودیت دسترسی بازرسان این سازمان در ایران دنیا را با تهدید «تصویری بسیار مبهم» از برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم تا سطح لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای روبه‌رو کرده است.

رافائل گروسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که اگر جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد «عضوی قابل‌احترام در جامعه ملل باشد» هیچ راهی جز دادن امکان بازرسی از تاسیسات خود به آژانس ندارد.

گروسی که پس از دیدار از نخستین نیروگاه هسته‌ای امارات متحده عربی صحبت می‌کرد افزود: «من حتما به [ایرانی‌ها] تفهیم خواهم کرد که باید همکاری کنند و ما با آن‌ها همکاریم.»

او تاکید کرد که در جریان مذاکرات احیای برجام در وین، آژانس تنها نقش یک «حسابرس» را دارد.

«اگر جامعه بین‌الملل از طریق آژانس نتواند تصویر واضحی از تعداد سانتریفیوژهای ایران یا ظرفیت آنها داشته باشد...تصویر بسیار مبهمی در دست خواهد بود. این توهم به‌وجود می‌آید که تصویری واقعی است، درحالی‌که چنین نیست. دلیل اهمیت موضوع همین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس، این ادعای ایران را که خرابکاران با استفاده از دوبین‌های نظارتی آژانس به کارخانه سانتریفیوژسازی کرج حمله کرده‌اند، «مهمل» خواند و رد کرد.

گروسی ضمن تاکید بر این که در مذاکرات سیاسی وین نقشی ندارد، تصدیق کرد که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام، به این معنی است که در توافقنامه اولیه باید تغییراتی ایجاد شود.

«واقعیت این است که با ایران خیلی متفاوتی سروکار داریم. تعدیلاتی در این واقعیت‌های جدید باید صورت گیرد تا بازرسان ما بتوانند هر چه را که بر سر میز مورد توافق قرار گیرد، بازرسی کنند.»

گروسی درباره غنی‌سازی اورانیوم ایران گفت: «هیچ کشوری تا این سطح غنی‌سازی نمی‌کند، مگر آن‌که بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد. بارها گفته‌ام که معنای این حرف آن نیست که ایران سلاح هسته‌ای دارد. معنایش این است که سطح غنی‌سازی در حدی‌ است که نیازمند بازرسی دقیق است.»

هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درباره گفته‌های گروسی پاسخی نداد.