پرتغال به اعضای انستیتوی موسیقی افغانستان پناهندگی داد

طالبان سازها را نابود کرد و ساختمان انستیتوی موسیقی افغانستان نیز مرکز فرماندهی طالبان شده است

شامگاه دوشنبه ۲۲ آذر، اعضای انستیتوی موسیقی افغانستان و خانواده‌هایشان که پناهندگی پرتغال را به‌دست آورده‌اند، وارد شهر لیسبون شدند و قرار است فعالیت آموزشی و هنری‌شان را در آن کشور از سر بگیرند.

زمانی که در پانزدهم اوت طالبان وارد شهر کابل شد، شکوفه صافی، رهبر ارکستر زهره در انستیتوی موسیقی افغانستان، همه رویاهای خود برای آینده را برباد رفته دید. او می‌دانست که طالبان به‌هیچ‌وجه اجازه شنیدن موسیقی، نواختن یا آموزش آن را نخواهد داد.

 رویترز در گزارشی که در مورد رسیدن اعضای انستیتوی موسیقی افغانستان به پرتغال منتشر کرده است، نوشت:  طالبان اوایل سپتامبر به انستیتوی موسیقی افغانستان حمله و بخشی از آلات موسیقی را تخریب کرد. قبل از آن ‌هم به اداره موسیقی افغانستان رفته و آنچه مربوط به موسیقی بود را تخریب کرده بودند.

شکوفه صافی در صحبت با رویترز گفت: «احساس می‌کند، دوباره می‌تواند رویاهای خود را تحقق ببخشد. او شامگاه دوشنبه به همراه ۲۷۲ نفر دیگر که همه اعضای انستیتوی موسیقی افغانستان و خانواده‌هایشان بودند، وارد شهر لیسبون، پایتخت پرتغال شدند و حالا در خانه‌های جدیدشان احساس آرامش می‌کنند. کشور پرتغال پیش‌ازاین قبول کرده بود به اعضای انستیتوی موسیقی افغانستان پناهندگی بدهد.»

ناصر سرمست، رئیس انستیتوی موسیقی افغانستان که برای استقبال از اعضای گروهش به لیسبون رفته بود، به رسانه‌ها گفت: «فرصت تازه‌ای پیش روی انستیتوی موسیقی افغانستان گذاشته‌ شده است تا اعضای این انستیتو، رویاهای خود را دوباره زنده کنند. به گفته سرمست، عمر حکومت طالبان کم خواهد بود و اعضای ارکستر زهره دوباره در خیابان‌های افغانستان موسیقی اجرا خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکوفه صافی نیز که رهبری ارکستر زهره را بر عهده دارد، می‌گوید: «بسیار خوشحالم که اینجا آموزش خواهم دید. من روزی دوباره به افغانستان بر‌خواهم گشت و در آنجا با آگاهی بیشتر به جوانان علاقه‌مند موسیقی، آموزش خواهم داد.» مرضیه انوری، عضو انستیتوی موسیقی می‌گوید، او نیز بسیار خوشحال است که به پرتغال آمده است، زیرا بعد از مدت‌ها لبخند روی لبان دوستانش می‌بیند.

زمانی که طالبان در اواسط اوت کابل را تصرف کرد، ناصر سرمست به خروج گروهش از افغانستان فکر کرد، اما این کار زمان زیادی لازم داشت. بالاخره با کمک دولت قطر، اعضای انستیتوی موسیقی افغانستان توانستند در پنج پرواز از کابل به قطر و ازآنجا به‌صورت جمعی به پرتغال انتقال پیدا کنند.

قرار است از سال آینده میلادی، انستیتوی موسیقی افغانستان در شهر لیسبون کارش را از سر بگیرد. اعضای انستیتوی موسیقی افغانستان که حالا صاحب آلات موسیقی جدید از طبل گرفته تا ویولن شده‌اند، در لیسبون موسیقی خواهند آموخت. آلات موسیقی آنان را طالبان نابود کرد و ساختمان انستیتوی موسیقی افغانستان نیز مرکز فرماندهی طالبان شده است.

انستیتوی موسیقی افغانستان در سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرد. این نهاد جایگزین دبیرستان موسیقی افغانستان شد که در سال ۱۳۵۲ شمسی در کابل آغاز به کارکرده بود. انستیتوی موسیقی افغانستان با استادان داخلی و خارجی، موسیقی شرقی و غربی را آموزش می‌داد و اعضای این انستیتو می‌توانستند نواختن آلات موسیقی غربی یا شرقی را بیاموزند. ارکستر زهره که متعلق به همین انستیتو است، سفرهای هنری زیادی به کشورهای جهان ازجمله آمریکا داشته است و جوایزی را نیز از جشنواره‌های موسیقی جهانی به‌دست آورده است. آنان در سال ۲۰۱۸ جایزه هنری پولار را کسب کردند. حالا مجریان این انستیتو امیدوارند تا این نهاد بتواند در پرتغال فعالیت خود را ادامه بدهد و روزی دوباره به افغانستان برگردد.