فقر در افغانستان و افزایش فشار بر والدین چندقلوها

برخی خانواده‌ها به دلیل فقر قادر به نگهداری همه فرزندان نیستند و به ناچار تعدادی از آنها را می‌فروشند

به دلیل وضعیت بد اقتصادی و نبود امکانات در افغانستان، خانواده‌ها نگران مراقبت و نگهداری فرزندان‌اند - خبرگزاری یکصدا

با سقوط دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، در کنار خبر‌های روزافزون از وضعیت بد سیاسی، امنیتی، و اقتصادی، گزارش‌های متعددی از افزایش ناتوانی خانواده‌های صاحب چندقلو برای مراقبت از آنان منتشر شده است.

در یک ماه گذشته، چندین مادر در افغانستان نوزادان چندقلو به دنیا آورده‌اند، اما پس از وضع‌حمل گفته‌اند که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند از نوزادان خود مراقبت کنند. گفته می‌شود که خانواده یکی از نوزادان دوقلو حاضر شده است برای نجات یکی از کودکان، نوزاد دیگر را به فروش برساند.

در یکی از گزارش‌ها در این زمینه آمده است که یک هفته پیش (چهاردهم آذرماه) مادری در استان قندهار در جنوب افغانستان سه نوزاد پسر به دنیا آورد، اما پدر خانواده گفت که به دلیل فقر و ناداری قادر به نگهداری از نوزادان نیست و می‌خواهد یکی از آنان را به فروش برساند تا دو تن دیگرشان را سالم و زنده نگه دارد.   

پدر سه‌قلوهای قندهاری به رسانه‌ها گفته است، خوشحال است که یک‌باره صاحب سه فرزند شده است، اما نگران است که مبادا فقر و ناداری آنان را از او بگیرد. 

روز شنبه، ۲۰ آذر، نیز مادر دیگری در شهرستان خوشی استان لوگر، نوزادان چهارقلو (سه دختر و یک پسر) به دنیا آورد، اما آن خانواده نیز گفته‌اند که به علت مشکلات مالی و معیشتی نمی‌توانند تمامی نوزادان را نگهداری و مراقبت کنند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که پدر آن خانواده نیز با تاکید بر ناتوانی از مراقبت از فرزندان خود به علت فقر، خواهان حمایت شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای این خانواده در صحبت با رسانه‌ها گفته‌اند که از تولد چندقلوها خوشحالند، اما وضعیت بد اقتصادی و نبود امکانات برای حفاظت و نگهداری از آنان، نگران کننده است. آنان از مسئولان طالبان، نهادهای حامی کودکان، و بازرگانان افغانستان خواستار کمک شده‌اند.

در ۲۰ سال گذشته و پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان نیز هرازگاهی خبر از تولد نوزادان دوقلو یا چندقلو در شماری از استان‌های آن کشور به گوش می‌رسید، اما هیچ خانواده‌ای مانند این روزها برای نگهداری از نوزادان خود، درخواست کمک نمی‌کرد. 

تقاضای کمک از سوی پدران و مادران چندقلوهایی که اخیراً متولد شده‌اند و خبر فروش برخی از نوزادان، از یک سو نشان گسترش شدید فقر و گرسنگی در افغانستان است، و از سوی دیگر تاکیدی بر این واقعیت که کودکان بیش از دیگر افراد جامعه در معرض آسیب‌‌های ناشی از این وضعیت هستند. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، دست‌کم یک میلیون کودک در افغانستان در خطر مرگ ناشی از سوءتغذیه قرار دارند و میلیون‌ها کودک دیگر نیز در یک سال گذشته دچار سوءتغذیه حاد شده‌اند و به کمک‌های فوری نیاز دارند. اخیرا مسئولان بیمارستان‌های ویژه کودکان در افغانستان به رسانه‌ها گفته‌اند که تخت‌های بیمارستان‌ها از کودکان دچار سوءتغذیه پر شده‌اند و دامنه فاجعه هر روز در حال گسترده‌تر شدن است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز اخیرا گزارش داد که وضعیت کودکان در افغانستان به گونه بی‌پیشینه‌ای رو به وخامت گذاشته است. به گفته این نهاد، برای رسیدگی به یک میلیون کودک مبتلا به سوءتغذی شدید، تزریق واکسن سرخک به ۱۰.۵ میلیون کودک، تهیه آب آشامیدنی سالم برای ۱۱.۵ میلیون نفر، و فراهم‌سازی زمینه آموزش برای ۷.۵ میلیون کودک در افغانستان، به دو میلیارد دلار کمک نیاز است.

یونیسف خواستار اقدام فوری سازمان‌ها و کشورهای مددرسان برای کمک به مردم افغانستان و جلوگیری از فاجعه‌ای بشری شده است، وگرنه در ماه‌های پیش رو فاجعه بزرگ بشری در آن کشور رخ خواهد داد.

بیشتر از اقتصاد