«نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به ماموریت نظامی خود در عراق پایان دادند»

ماموریت رزمی ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۴، برای درهم شکستن داعش آغاز شد

ائتلاف به رهبری ایالات متحده علیه گروه دولت اسلامی ماموریت جنگی خود را در عراق به پایان رسانده است، ۹ دسامبر ۲۰۲۱- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا به ماموریت نظامی خود در عراق پایان دادند.

به گزارش رویترز، فرماندهان نظامی عراقی و مقام‌های ائتلاف به رهبری آمریکا روز پنجشنبه، ۹ دسامبر (۱۸ آذر)، اعلام کردند که تمام نیروهای باقیمانده در خاک عراق به بخش‌های آموزش و مشاوره‌ منتقل می‌شوند.

مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک غرب به طور خصوصی گفته‌اند که در حقیقت در وضعیت بیش از دو هزار نیروی باقیمانده در خاک عراق تغییر چندانی رخ نمی‌دهد؛ چرا که این نیروها در چند سال اخیر در عملیات‌ نظامی نقش چندانی نداشته‌اند.

ماموریت رزمی ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۴، برای درهم شکستن داعش آغاز شد؛ یعنی زمانی که شبه‌نظامیان داعش بر بخش‌‌های گسترده‌ای از خاک عراق و سوریه مسلط شدند.

از زمان شکست داعش در سال ۲۰۱۷، اعضای این گروه نتوانسته‌اند منطقه‌ای را تحت کنترل بگیرند. با این حال، سربازان عراقی و مردم غیرنظامی همچنان هدف عملیات‌ پراکنده شبه‌نظامیان این گروه قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال ارشد جان برنان، فرمانده نیروهای ائتلاف، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با پایان یافتن وظایف نظامی ما، اینجا خواهیم ماند تا به دعوت جمهوری عراق به مشاوره، یاری‌رسانی و توانمند کردن نیروهای امنیتی عراق ادامه دهیم.»

ژنرال عبدالامیر الشماری، یکی از فرماندهان نظامی عراق، گفت که نیروهای عراقی برای از میان بردن تهدیدهای داعش آمادگی کافی دارند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، در ماه ژوئن توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، ماموریت نظامی آمریکا در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ تمام شود.

شبه نظامیان شیعه عراقی از برنامه‌های خود برای حملات تازه علیه نیروهای ائتلاف در سال ۲۰۲۲ سخن می‌گویند.

به گفته مقام‌های امنیتی و سیاسی غرب، تغییر صورت گرفته را نمی‌توان آنچنان که دولت عراق تمایل دارد «خروج» نیروهای آمریکایی از عراق نامید چرا که در شمار نیروهای مستقر در این کشور تغییر چندانی رخ ‌نمی‌دهد.

ایالات متحده از سال ۲۰۲۰ نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نظامی را در عراق نگاه داشته است. مقام‌های غربی می‌گویند که بیشتر این نیروها از آن زمان تنها در فعالیت‌های آموزشی و مشاوره‌ای فعال‌اند.

بیشتر از جهان