چه کسانی در سمنگان با طالبان می‌جنگند؟

«طالبان با هدف انتقام‌جویی سراغ تک‌تک ما را گرفتند. به این نتیجه رسیدیم که ما راه دیگری جز مبارزه ‏با طالبان نداریم»

طالبان گفته است که در سمنگان با نیروهای جبهه مقاومت ملی درگیر شده‌اند- عکس از ایندیپندنت فارسی

روزهای نهم و دهم آذر، درگیری‌ نظامی شدیدی در مناطق کوهستانی تندورک و تیخونک در ۲۰ کیلومتری مرکز سمنگان رخ داد که در آن، سه نفر از مبارزان ضدطالب و یک نفر از اعضای طالبان کشته شدند.

این نخستین درگیری میان نیروهای ضدطالب و جنگجویانی بود که اکنون بر شهر ایبک در مرکز سمنگان حاکم‌اند. مولوی جلال، استاندار سمنگان، این درگیری را از جانب طالبان رهبری می‌کرد و نیروهای طالبان از چند شهرستان سمنگان برای شرکت در این درگیری فراخوانده شده بودند.

در پی این درگیری، سخنگوی وزارت دفاع طالبان و مسئولان این گروه در سمنگان، با نشر ویدیوهایی ادعا کردند که درگیری‌شان با نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود بوده و در جریان درگیری، سنگرهای نظامی نیروهای جبهه مقاومت در منطقه‌ای به نام تندورک متلاشی شده است. جبهه مقاومت ملی تا کنون واکنشی به این ادعاها نشان نداده است.  یکی از اعضای جبهه مقاومت ملی در مورد این که آیا اعضای جبهه مذکور در سمنگان حضور دارند یا خیر، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

یک فرمانده نیروهای ضدطالب در سمنگان که در مناطق کوهستانی تندورک مستقر است و در درگیری‌های اخیر با طالبان نیز حضور داشته است، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت که آنان پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، قصد نبرد با طالبان و ادامه جنگ را نداشتند، اما تلاش طالبان برای بازداشت، اعدام، و شکنجه کردن نیروهای دولتی و مردمی پیشین، آنان را وادار ساخت که جبهه مبارزه با طالبان را در سمنگان باز کنند.

این فرمانده نیروهای ضدطالب که به شرط فاش نشدن نامش صحبت می‌کرد، گفت: «وقتی دولت پیشین افغانستان فروپاشید، ما به پنجشیر رفتیم و امیدوار بودیم که یک اجماع سیاسی و نظامی در آنجا شکل بگیرد. اما با سقوط مرکز پنجشیر، از ادامه مبارزه ناامید شدیم و با امیدواری به عفو عمومی که طالبان اعلام کرده بود، اسلحه را کنار گذاشتیم. اما چند روزی نگذشت که طالبان با هدف انتقام‌جویی سراغ تک‌تک ما را گرفتند. به این نتیجه رسیدیم که ما راه دیگری جز مبارزه با طالبان نداریم.»

این فرمانده می‌گوید که در دو ماه گذشته، شماری از نیروهایی که در سال‌های اخیر در دفاع از سمنگان با طالبان جنگیده‌اند، برای این که به دام انتقام‌جویان طالبان نیفتند، در نواحی وسیع کوهستانی به آنان ملحق شده‌اند.

این منبع در مورد این که جبهه نظامی فعال در سمنگان بخشی از جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است یا به‌تنهایی عمل می‌کند، می‌گوید: «این جبهه احمدخان سمنگانی است که در سال ۲۰۰۱ و برای مبارزه با رژیم وقت طالبان ایجاد شده بود. اکنون رهبری نیروهای وفادار به جبهه احمدخان سمنگانی را حکمت‌الله تور به عهده دارد. جبهه احمدخان سمنگانی متشکل از مبارزان ازبک و عرب است. این نخستین جبهه ضدطالب از قوم ازبک در شمال افغانستان است که فعالیت خود را از سر گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، این جبهه در متلاشی کردن نظام طالبان در شمال افغانستان در سال ۲۰۰۱ نقش برجسته‌ای داشت. احمدخان سمنگانی در سال ۲۰۱۲ در حمله انتحاری طالبان در سمنگان کشته شد و حکمت‌الله تور جانشین او شد. احمدخان سمنگانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و از چهره‌های قدرتمند محلی ازبک در شمال افغانستان بود.

این منبع می‌افزاید که از زمانی که طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شده‌اند، ده‌ها خانواده اعضای نیروهای پیشین امنیتی در دولت افغانستان و مبارزان مردمی را در سمنگان مورد آزار و شکنجه قرار داده و در مواردی، اعضای خانواده‌ها را زندانی و ترور کرده‌اند. این منبع می‌گوید که طالبان به کسانی که بخواهند ترور یا زندانی یا شکنجه‌شان کنند، تهمت می‌زنند که با نیروهای جبهه احمدخان سمنگانی همکاری می‌کنند.

با این حال، این منبع می‌گوید که فرماندهی نیروهای نظامی ضدطالب در سمنگان را عجب‌خان و محب‌الله به عهده دارند که از فرماندهان وفادار به حکمت‌الله تور، جانشین احمدخان سمنگانی‌اند. نعمت‌الله از دیگر فرماندهان این جبهه ضدطالبان بود. او و دو مبارز تحت امرش، شامگاه سه‌شنبه نهم آذر، در جریان درگیری با طالبان کشته شدند.

این منبع می‌گوید که مبارزان سمنگان در روزهای نخست پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در پنجشیر بودند، اما در سه ماه گذشته، هیچ رابطه‌ای با نیروهای مستقر در پنجشیر نداشته‌اند و تا کنون توافقی برای عضویت آن‌ها در جبهه مقاومت ملی یا شورای مقاومت ملی صورت نگرفته است.

منبع مزبور می‌افزاید که نیروهای جبهه احمدخان سمنگانی، به همان هدف‌هایی متعهدند که نیروهای جبهه مقاومت ملی به آنان پایبندند. او ابراز امیدواری می‌کند که به‌زودی همه نیروهای ضدطالب در سراسر افغانستان برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریسم با هم متحد شوند و سنگرهای مبارزه را تقویت کنند.

با این حال، حبیب‌الله حسام، از فرماندهان طالبان در سمنگان، مبارزان جبهه احمدخان سمنگانی را متهم می‌کند که از مردم اخاذی کرده‌اند و رفتارهای غیرقانونی داشته‌اند، و طالبان برای جلوگیری از این فعالیت‌ها، علیه آنان اقدام می‌کنند. حسام در یک پیام ویدیویی گفت: «دولت سابق افغانستان با آن همه حمایت و پشتیبانی که از دولت‌های خارجی داشت، نتوانست در برابر طالبان بایستد؛ این نیروهای فعلی در سمنگان نیز نمی‌توانند در برابر ما بایستند.»

این فرمانده طالبان گفت که از راه فعالیت‌های تجسسی و نفوذی تلاش دارد در میان نیروهای مبارز رخنه و آنان را متلاشی کند.

در حالی که رهبران طالبان جنگ افغانستان را پایان یافته می‌دانند، هم‌زمان، نیروهای ضدطالبان در افغانستان در حال سازمان‌دهی و تلاش برای مبارزه با رژیم انحصاری این گروه‌اند.