‌شکایت ۱۵۰ میلیارد دلاری پناهندگان روهینگیا از فیس‌بوک

«استفاده از فیس‌بوک نقشی کلیدی در نفرت‌پراکنی داشت که به تشدید خشونت‌ها منجر شد»

بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینگیا از خانه‌های خود آواره شده‌اند - UNIR UZ ZAMAN / AFP

پناهندگان روهینگیا در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از فیس‌بوک شکایت کردند و خواستار دریافت ۱۵۰ میلیارد دلار غرامت از این شرکت شدند.

وکلای این پناهندگان می‌گویند کوتاهی فیس‌بوک در نظارت و بررسی محتواهایی که در این رسانه اجتماعی همرسان می‌شد پیامدهایی واقعی و خونبار در زندگی مردم روهینگیا داشته است.

به گزارش رویترز، در این شکایت که تسلیم دادگاهی در کالیفرنیا شد آمده است فیس‌بوک هیچ اقدامی برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی و نشر اطلاعات گمراه‌کننده‌ای نکرد که مردم روهینگیا را هدف قرار داده بود و درنتیجه، به خشونت‌هایی دامن زد که این اقلیت مسلمان قربانی آن شدند.

بازرسان حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ اعلام کردند که استفاده از فیس‌بوک نقشی کلیدی در گسترش نفرت‌پراکنی داشت که به تشدید خشونت‌ها منجر شد.

بر اساس گزارش تحقیقی رویترز در سال ۲۰۱۸، که در شکایت کنونی به آن استناد شده است، بیش از هزار متن و نظر و تصویر علیه مردم روهینگیا و دیگر مسلمانان میانمار در فیس‌بوک منتشر شده بود. تقریبا همه آن‌ها به زبان رایج آن منطقه یعنی برمه‌ای بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این موارد، مردم روهینگیا و مسلمان با واژه‌های تحقیرکننده‌ای چون سگ، حشره و متجاوز خطاب می‌شدند و گفته می‌شد آن‌ها باید خوراک خوک‌ها شوند. فراخوان‌هایی نیز برای کشتن و نابودی آن‌ها منتشر شده بود.

هرچند قوانین فیس‌بوک حمله کلامی به گروه‌های قومی یا مقایسه گروه‌های قومی با جانوران را منع می‌کند، این‌گونه نوشته‌ها در این رسانه اجتماعی منتشر شدند.

فیس‌بوک اعلام کرده است که بر اساس قوانین آمریکا در زمینه فضای مجازی، پاسخگوی محتوایی نیست که کاربران همرسان می‌کنند. شکایت‌کنندگان می‌گویند اگر فیس‌بوک بتواند به قوانین داخلی آمریکا ارجاع بدهد، آن‌ها نیز می‌توانند به قوانین داخلی میانمار متوسل شوند.

دادگاه‌های آمریکا در صورتی‌که فعالیت‌های مجرمانه شرکتی در کشوری دیگر رخ داده باشد، می‌توانند به قوانین آن کشور استناد کنند.

پس از حمله ارتش میانمار در اوت ۲۰۱۷ به ایالت راخین میانمار، بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینگیا از خانه‌های خود آواره شدند.

مقام‌های میانمار می‌گویند که شورش را مهار کرده‌اند و از پذیرش ارتکاب هرگونه جنایت سازمان‌یافته دولتی سر باز می‌زنند.

بیشتر از جهان