هشدار آمریکا و متحدانش به طالبان: کشتار نظامیان پیشین را متوقف کنید

پس از اعلام عفو عمومی طالبان تا کنون ده‌ها نظامی پیشین افغانستان به گونه مرموزی کشته شده‌اند

از زمان به قدرت رسیدن طالبان تا کنون، جنگ‌جویان آن گروه تنها در چهار استان افغانستان بیش از ۱۰۰ نظامی پیشین را کشته‌‌اند- HOSHANG HASHIMI / AFP

ایالات متحده آمریکا و بیست کشور اروپایی، طالبان را به کشتار نظامیان دولت سرنگون شده افغانستان متهم کرده و خواستار بررسی‌های فوری در این زمینه شده‌اند.

روز شنبه، ۱۳ آذر، آمریکا و نمایندگان ۲۰ کشور غربی، از جمله استرالیا، بریتانیا، ژاپن، بلژیک، بلغارستان، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، نیوزلند، مقدونیه شمالی، و شمار دیگری از کشورها با نشر یک بیانیه مشترک گفتند که رفتار طالبان در برابر نظامیان حکومت پیشین افغانستان، نقض جدی حقوق بشر است و در تضاد با اعلام عفو عمومی از سوی حکومت آنان. در این بیانیه آمده است: «دیده می‌شود که طالبان برخلاف تعهد خود، دست به کشتار نظامیان پیشین زده‌اند که واقعا قابل نگرانی است و باید در آن زمینه تحقیق صورت بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشورها کشتار نظامیان حکومت پیشین افغانستان را از سوی طالبان «انتقام‌جویانه» خوانده و خواستار بررسی شدند. در آن بیانیه آمده است: «ما عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به قتل‌های هدفمند و ناپدید شدن اعضای سابق نیروهای نظامی افغانستان هستیم که توسط دیده‌بان حقوق بشر و دیگران مستند‌سازی شده است.»

کشورهای یاد شده تاکید کرده‌اند که مسئولان طالبان باید پاسخگو باشند و به تعهدات خود در قبال جلوگیری از انتقام‌جویی از کارکنان دولت پیشین افغانستان پایبند بمانند. 

روز سه‌شنبه، نهم آذر، سازمان دیده‌‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که از زمان به قدرت رسیدن طالبان تا کنون، جنگ‌جویان آن گروه تنها در چهار استان افغانستان بیش از ۱۰۰ نظامی پیشین را کشته‌‌اند. 

در گزارش این سازمان حقوق بشری آمده است: «طالبان شماری از نظامیان پیشین را پس از تسلیم شدن آنان، کشته‌اند. این کشتار طالبان باعث ایجاد وحشت در سراسر افغانستان شده است، چون اکنون هیچ‌یک از نظامیان پیشین افغان که همچنان در افغانستان به سر می‌برند، احساس امنیت نمی‌کند.» 

طالبان در ۲۴ مرداد سال جاری، حکومت پیشین افغانستان را ساقط کردند و کنترل را در سراسر کشور در دست گرفتند. رهبری این گروه پس از به قدرت رسیدن، برای آن که کسی از افغانستان فرار نکند، عفو عمومی اعلام کرد و از مردم، به ویژه نظامیان پیشین آن کشور، خواست که افغانستان را ترک نکنند، زیرا طالبان با آنان هیچ کاری ندارد. اما از آن زمان تا کنون که بیش از سه ماه می‌گذرد، افراد وابسته به این گروه برخلاف تعهد رسمی حکومت و اعلام عفو عمومی، شماری از نظامیان پیشین را هدفمندانه بازداشت کرده و به قتل رسانده‌اند.