قضات افغان در برزیل هنوز هم از طالبان می‌ترسند

شماری از قاضی‌های زن افغان پس از سقوط کابل به دست طالبان به کشور برزیل پناهنده شدند

مراسم فارغ ‌التحصیلی قضات زن در افغانستان - خبرگزاری افق

شماری از قاضی‌های زن افغان که اکنون در یکی از کمپ‌های نظامی برزیل به‌سر می‌برند می‌گویند، هنوز هم از طالبان ترس دارند، چون برخی از آنان در جریان کارشان در افغانستان، اعضای گروه طالبان را به جرم‌های مختلف محکوم کرده‌اند.

آسوشیتدپرس که با شماری از این قاضی‌ها در برزیل مصاحبه کرده، نوشته است: آنان حاضر نیستند چهره‌هایشان آشکار شود، چون هنوز از طالبان می‌ترسند.

مسکا (مستعار)، یکی از زنان قاضی افغان است که با جمعی از همکارانش در برزیل به‌سر می‌برد. این قاضی زن افغان که نخواست نام اصلی‌اش ذکر و چهره‌اش نشان داده شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌: هنوز هم از طالبان می‌ترسند و نمی‌خواهند کسی در مورد مکان زندگی، نام و چهره‌هایشان چیزی بداند.

مسکا که بیش از ۱۰ سال به‌عنوان قاضی در افغانستان کار کرده است، می‌گوید: «افغانستان بیش از ۳۰۰ قاضی زن داشت که تعدادی از آنان اکنون در کابل مخفی شده‌اند و حساب‌های بانکی‌شان نیز مسدود است. طالبان، قاضی‌ها را تعقیب می‌کند و تاکنون چندین بار خانه‌ من را بازرسی کرده‌ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکا وضعیت افغانستان به‌ویژه کابل را تحت حاکمیت طالبان برای قضات زن افغان و خانواده‌هایشان نگران‌کننده خواند و افزود: «قاضی‌های زن، شجاع‌ترین، قوی‌ترین و صادق‌ترین مقام‌های دولت پیشین بودند، اما با به قدرت رسیدن طالبان، شغل‌شان را از دست دادند و حساب‌های بانکی‌شان مسدود شد و حالا جان‌شان نیز در خطر جدی قرار دارد.»

در همین حال، رناتا گیل، رئیس انجمن قضات برزیل که از پناهجویان افغانستان حمایت می‌کند و بر دوام حمایتش تاکید دارد، در مورد زنان قاضی افغان گفت: «طالبان آن‌ها را تعقیب می‌کند، زیرا آنان را مجرم می‌داند.»

این قضات زن با خانواده‌هایشان تنها پناهندگان افغان‌اند که به برزیل پناه برده‌اند. هرچند اکنون حساب بانکی و مراقبت‌های بهداشتی دارند، اما معلوم نیست که در برزیل می‌مانند و یا به کشور دیگری می‌روند. اما مسکا آرزو دارد که هرچه زودتر دوباره به افغانستان برگردد و مانند گذشته به زندگی‌اش در آنجا ادامه بدهد.

از اوایل سال ۲۰۲۰ تا ۱۵ اوت که حملات طالبان در شهرهای افغانستان متمرکز بود، چندین قاضی زن در شهر کابل هدف تیراندازی افراد طالبان قرار گرفتند و کشته شدند. تعدادی دیگر از قاضی‌های زن در شهرهای مختلف افغانستان، همواره از سوی طالبان پیام تهدید دریافت می‌کردند که کارشان را رها کنند. با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، قاضی‌های زن که تاکنون نتوانسته‌اند از افغانستان خارج شوند، مخفیانه و به دور از چشم مردم زندگی می‌کنند و طالبان در تعقیب آنان است.