محدودیت‌های جدید برای واکسینه‌نشده‌ها و مبتلایان به کرونا در ایران

افرادی که واکسن نزده باشند به محض ورود به شهرهای نارنجی و قرمز جریمه می‌شوند

«جدای از اومیکرون، تا زمانی که سطح واکسیناسیون‌ را بالا نبریم، ‌بازگشایی‌های همزمان توصیه نمی‌شود» - AFP

با اینکه واکسیناسیون دیرهنگام در ایران حالا کمی سرعت گرفته است، مواردی مانند رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، بازگشایی مراکز تفریحی و آموزشی و تراکم جمعیت در اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی باعث شده شهرهای قرمز کرونایی همچنان در نقشه وجود داشته باشند. 

بر اساس آخرین گزارش‌ها از نقشه کرونایی، دو شهرستان در وضعیت قرمز، نه شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و تاکید می‌شود که وضعیت آبی به معنی پایان کرونا نیست. 

در چنین شرایطی، تمهیدهایی برای مقابله با گسترش کرونا و انتقال ویروس از شهرهای پرخطر به کم‌خطر در نظر گرفته شده است. یکی از این اقدامات، سیستم کنترل هوشمند کروناست که اعلام شده از روز دوشنبه پانزدهم آذر اجرایی خواهد شد. بر اساس این طرح، برای افرادی که واکسینه نشده‌اند در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت و جریمه اعمال می‌شود و افراد مبتلا به کرونا اجازه سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم ندارند.

رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی به ایسنا خبر داده است: «پروتکل‌های بهداشتی که پیش از این برای شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرایی می‌شد تغییری نکرده اما هوشمند شده و برای افراد واکسینه‌نشده و مبتلا به کرونا اجرایی خواهد شد. در سیستم جدید کنترل هوشمند کرونا افرادی که واکسن نزده باشند به محض ورود به شهرها و استان‌های نارنجی و قرمز جریمه خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او در این طرح افراد مبتلا به کرونا رصد می‌شوند و اجازه رفتن به سر کار را ندارند و اگر ترددی داشته باشند به معنای ترک غیرقانونی قرنطینه تلقی شده و جریمه خواهند شد.

بازگشایی‌ خطرناک همزمان مراکز آموزشی 

محدودیت‌های جدید در شرایطی قرار است اعمال شود که مدارس،‌ دانشگاه‌ها و مراکز تفریحی بازگشایی شده‌اند در حالی که به گفته رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی «با توجه به درصد پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی‌های همزمان خطرناک است.»

دکتر علیرضا ناجی با تاکید بر این که بعد از شناسایی اومیکرون بسیاری از کشورها شرایط‌شان را تغییر داده‌ و به محدودیت‌های شدید بازگشتند، به ایسنا گفت: «وقتی جامعه باز شده و تراکم ایجاد می‌شود،‌ احتمال انتقال ویروس بیشتر می‌شود. با توجه به این که گفته می‌شود سویه اومیکرون می‌تواند از سیستم ایمنی و واکسیناسیون فرار کند، اصلا عاقلانه نیست که بازگشایی‌های همزمان مراکز مختلف انجام شود.»

از ابتدای همه‌گیری کرونا در ایران تا روز جمعه دوازدهم آذر ۱۴۰۰، مجموع بیماران کووید -۱۹ به ۶ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۹۹ نفر رسیده که از این میان ۱۳۰ هزار و ۶۶ نفر جان باخته و ۵ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. اغلب موارد مرگ و میر در پیک‌های شدید بیماری اتفاق افتاده و حالا با پیدا شدن اومیکرون نگرانی از یک پیک دیگر جدی‌تر شده است.

دکتر ناجی درباره شروع یک پیک دیگر در ایران در نتیجه تصمیم‌گیری‌های نادرست هشدار داد:‌ «لازم است برای تمام مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، تست مجدد انجام داده و آنها را قرنطینه کنیم. باید نظارت‌مان بیشتر شده، پایش ژنتیکی کووید را افزایش داده و توجه بیشتری به شرایط کووید - ۱۹ در دنیا داشته باشیم و اجازه ندهیم اتفاقاتی که در پیک‌های چهارم و پنجم رخ داد، در پیک دیگری با اومیکرون تکرار شود.»

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین درباره لزوم واکسیناسیون تاکید کرد که «جدای از اومیکرون، تا زمانی که سطح واکسیناسیون‌ را بالا نبریم، ‌بازگشایی‌های همزمان توصیه نمی‌شود. باید بالای ۹۰ درصد جامعه علیه کرونا واکسینه شوند. در عین حال افراد سالمند و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به دوز بوستر نیاز دارند و حتی درباره تزریق دوز چهارم هم توصیه‌هایی مطرح شده است. بعد هم تکمیل واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۲ سال نیاز است که به سرعت دوز دوم برایشان تزریق شود.»

بر اساس آمار اعلام شده از وزارت بهداشت، تا روز جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۵۷ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۴۶۸ نفر دوز اول، ۴۷ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۶۷۰ نفر دوز دوم و یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۴۵۷ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دوز رسیده است.