واکسن یادآوری احتمالا در مقابل «اومیکرون» مصونیت ایجاد می‌کند

واکنش ایمنی سلول‌های «تی» پس از سومین واکسن، از بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می‌کند

«هرچه او‌میکرون بتواند یا نتواند انجام دهد، بی‌تردید نمی‌تواند ارزش کلی واکسن‌های یادآوری را نفی کند»-STR / JIJI PRESS / JAPAN POOL / AFP

درحالی‌که مقام‌های بهداشتی و مسئولان دولتی [بریتانیا] درصدد آنند که از «او‌میکرون»، سویه جدید ویروس کرونا‌، پیشی بگیرند، یک گزارش جدید و مهم حاکی از آن است که سومین واکسن کووید مصونیت قابل قبولی در مقابل این ویروس می‌دهد.

دانشمندانی که روی تاثیرپذیری واکسن یادآوری کار می‌کنند، می‌گویند واکنش ایمنی سلول‌های «تی» [سلول‌های ایمنی مادر] پس از سومین واکسن، از بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می‌کند. 

به‌نظر می‌رسد گزارش «کووبوست» [CovBoost] که در نشریه «لانست» منتشر شده است، بر تصمیم بریتانیا در مورد عرضه عمدتا واکسن‌های فایزر-بیونتک و مدرنا به‌عنوان سومین نوع واکسن صحه می‌گذارد که با تکنیک «ام آران ای» بیشترین تاثیر را در بالابردن سطح مصونیت بدن دارند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، روز چهارشنبه اعلام کرد که به‌دنبال توصیه کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت کشور (JCVI) دولت ۱۱۴ میلیون دوز دیگر این دو واکسن را خریداری کرده است تا آن‌ها را در صدر فهرستش قرار دهد.

اما پرفسور سال فاوست، مسئول آزمایش‌ها و مدیر انستیتوی ملی پژوهش‌های بهداشتی (NIHR) در مرکز تسهیلات پژوهشی بنیاد نظام درمان عمومی در دانشگاه ساوت همتون، می‌گوید محققان به این نتیجه رسیده‌اند که واکسن‌های استرازنکا، نوووکس و ینسن همگی برای افرادی که دو دوز واکسن فایزر یا استرازنکا دریافت کرده‌اند، ایمن و موثر است. اغلب شهروندان بریتانیا این دو نوع واکسن را دریافت کرده‌اند.

بنا به این گزارش، هیچ‌یک از این واکسن‌ها جای نگرانی نداشته است و عوارض جانبی معمول آن به احساس خستگی، سردرد و درد در ناحیه تلقیح محدود است که به گفته پروفسور فاوست «حقیقتا موجب دلگرمی است.»

پرفسور فاوست افزود: «این امر موجب اطمینان و انعطاف در امر ایجاد برنامه‌های واکسن یادآوری در بریتانیا و جهان همراه با عواملی چون زنجیره تولید و تدارکات است.» او گفت این واکسن‌ها در مقابله با سویه‌های موجود کووید ازجمله دلتا موثر است، اما سویه او‌میکرون هنوز در این گزارش تحت مطالعه قرار نگرفته است.

تصور می‌شود که سلول دفاعی «تی» که در آزمایش‌ها همراه با پادتن‌ها موردمطالعه قرار گرفته است می‌تواند «نقشی عمده» در دفاع در مقابل سویه جدید کووید که نخست در آفریقای جنوبی کشف شد، ایفا کند. این سلول‌ها نقشی حیاتی دارند و در سیستم ایمنی بدن برای هدف گرفتن ویروس‌ها در کنار پادتن‌ها عمل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور فاوست در مورد این تحول گفت: «هرچند این رابطه را در مصونیت بلندمدت به‌درستی درک نمی‌کنیم، اما داده‌های مربوط به سلول‌های تی نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد [تاثیرپذیری این واکسن] در مقابل تمام سویه‌ها گسترده‌تر است که این امید را به ما می‌دهد که با واکسن‌های کنونی می‌توان سویه ویروس را اگرنه در جلوگیری از شیوع آن، اما  قطعا در مقابل مرگ و بستری شدن در بیمارستان کنترل کرد.»

پرفسور فاوست به‌ویژه در اشاره به سویه او‌میکرون افزود: «امید ما دانشمندان این است که محافظت در مقابل بستری شدن در بیمارستان و مرگ همچنان به قوت خود باقی  بماند.» 

در آزمایش‌ها مربوط به میزان پادتن تولید‌شده در افرادی که دو دوز واکسن استرازنکا را دریافت کرده بودند، واکسن یادآوری واکنش [سیستم ایمنی] بدن آن‌ها را بسته به نوع واکسن یادآوری، میان ۱.۸ تا ۳۲.۳ درصد افزایش داد. 

پس از دو دوز فایزر، این طیف میان ۱.۳ تا ۱۱.۵ درصد افزایش نشان داد. مولفان این گزارش هشدار می‌دهند که این شاخص‌ها باید «با در نظر گرفتن جانب احتیاط» تعبیر شوند زیرا آن‌ها به مصونیت بدن در مقابل بیماری در دنیای واقعی مرتبط نیستند. 

نمونه‌های گرفته شده در آزمایش (CovBoost) که در آن تعداد ۲۸۷۸ فرد ۳۰ساله میان ۱۰ تا ۱۲ هفته پس از دومین دوز مقدماتی، واکسن سومشان را دریافت کردند، اکنون به سازمان مصونیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) فرستاده ‌شده است تا ببینند بهترین راه خنثی کردن سویه او‌میکرون از طریق واکسیناسیون چیست. 

جاناتان بال، استاد ویروس‌شناسی مولکولی در دانشگاه ناتینگهام ضمن استقبال از این گزارش به‌عنوان «مطالعه‌ای عالی» گفت که «این راهی (عالی) برای دیدن داده‌هایی است که بی‌تردید در تصمیم بریتانیا برای توصیه واکسن یادآوری مهم بوده است.»

پروفسور بال به خبرگزاری پرس اسوسیشن گفت: «این واقعیت که واکسن یادآوری نوع ام آران ای هم پادتن و هم‌ سلول‌های تی را به گونه‌ قابل‌توجه افزایش می‌دهد، به‌ویژه اکنون‌که توجه ما به‌سوی بروز جهش او‌میکرون جلب شده، خبری خوش است.»

پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند که اطلاعات بیشتر از این آزمایش‌ها ازجمله آمار مصونیت و این‌که آیا زمان بیشتر میان دومین و سومین دوز واکسن، مصونیت را افزایش می‌دهد یا نه، سال آینده منتشر خواهد شد.

بوریس جانسون روز پنجشنبه پس از دریافت سومین دوز واکسن کرونا، بار دیگر به مردم بریتانیا توصیه کرد به‌خاطر بروز سویه او‌میکرون تدارک عید کریسمس خود را لغو نکنند. او گفت که «نیازی به این کار نیست.»

نخست‌وزیر بریتانیا به شبکه اسکای نیوز گفت: «مهم‌ترین چیز این است که ما در تمام شرایط درصورت دعوت، واکسن یادآوری را تلقیح کنیم. [تاکنون] تعداد ۱۸.۶ میلیون دوز واکسن یادآوری در این کشور تلقیح شده است و بنابراین دیوار حفاظت را بلندتر کرده‌ایم.»

او افزود: «هرچه او‌میکرون بتواند یا نتواند انجام دهد، بی‌تردید نمی‌تواند ارزش کلی واکسن‌های یادآوری را نفی کند.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن 

© The Independent