اولین پایتخت جهان که از شهروندان عوارض اقلیمی خواهد گرفت

درآمد حاصل از این عوارض از جمله برای کربن‌زدایی از سیستم حمل‌ونقل و درختکاری به کار خواهد رفت

اوکلند، پایتخت نیوزیلند- Michael BRADLEY / AFP

اوکلند، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای نیوزیلند، مالیات اقلیمی برای ساکنانش پیشنهاد کرده است. این احتمالا اولین تعرفه از این نوع در جهان است. درآمد حاصله از این مالیات برای حمایت از تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به طور کلی سبزتر کردن شهر، به صندوق این شهر واریز می‌شود.

فیل گُف، شهردار اوکلند، روز چهارشنبه این طرح را اعلام کرد و گفت که از مالکان خانه‌ها به طور متوسط ​​کمی بیش از یک دلار نیوزیلند در هفته مالیات گرفته می‌‌شود تا به صندوق سرمایه‌گذاری اقلیمی نهایتا یک میلیارد دلاری برای بازسازی زیرساخت‌های شهر، از جمله کربن‌زدایی از سیستم حمل‌ونقل و اضافه کردن درختان کمک شود.

کربن‌زدایی از ناوگان کشتی‌ها که مسئول ۲۱ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای اوکلند از حمل‌ونقل عمومی‌اند، اضافه کردن اتوبوس‌ها و ایجاد مسیرهای بیشتر برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، به علاوه درختکاری و افزایش فضای سبز شهر از اهداف صندوق جدید است.

بر اساس جزئیاتی که آقای گف به اشتراک گذاشت، بخشی از بودجه پیشنهادی، از درآمدهای حاصل از این مالیات که «تعرفه هدفمند اقدام اقلیمی» نامیده می‌شود، تامین خواهد شد که تصور می‌‌شود در طی ۱۰ سال، حدود ۵۷۴ میلیون دلار جمع‌ شود. ۴۷۱ میلیون دلار دیگر از محل بودجه مشترک دولت مرکزی و سایر منابع تامین می‌شود. 

میزان این مالیات برای کسی که خانه‌ای با ارزش متوسط ۱.۱۸ میلیون دلار نیوزیلند (۶۶۰ هزار و۵۲۰ پوند) دارد، حدود ۱.۱۰ دلار نیوزیلند (۵۷ پنی) در هفته خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گُف گفت: «تعرفه هدفمند اقدام اقلیمی به بیانیه اضطرار اقلیمی ما وزن، معنا و قدرت می‌بخشد و تامین مالی مستقیم و اختصاصی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۲، از جمله تامین بیش از نیم میلیارد دلاری برای راه‌اندازی خطوط جدید و پرتناوب اتوبوس‌‌ در سراسر منطقه، را تضمین می‌کند.»

«گرچه هیچ‌کس دوست ندارد عوارض بیشتر بپردازد، ما به وضوح از ساکنان اوکلند شنیده‌ایم که از ما می‌خواهند در خصوص تغییرات اقلیمی و بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ خود کارهای بیشتری انجام دهیم.» شهردار افزود: «ما باید بتوانیم به نسل‌های آینده بگوییم که از همه ابزارهای ممکن برای مقابله با بحران اقلیمی استفاده کرده‌ایم.»

این عوارض بخش مهمی از «پیشنهاد شهردار» است که در سال آینده به رای گذاشته خواهد شد. آقای گُف می‌گوید که مشوق اصلی تعرفه اقلیمی، به ویژه آن‌هایی که به حمل‌ونقل عمومی مربوط است، از راه‌های دیگری مانند فراهم کردن سفرهای ارزان‌تر هم به ساکنان شهر کمک خواهد کرد.

او گفت: «این بدان معنا است که ۱۷۰ هزار شهروند دیگر اوکلند -۱۰ درصد جمعیت- که تا پیش از این با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به‌خوبی به آن‌ها خدمات‌رسانی نمی‌شد، در ۵۰۰ متری یک مسیر پرتناوب اتوبوس‌‌ زندگی خواهند کرد. تشویق گذار به سمت حمل‌ونقل عمومی موثرترین راه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که بیش از ۴۰ درصد از نمایه آلاینده‌های شهر ما را تشکیل می‌دهد.»

آقای گُف افزود که [میزان کنونی] انتشار گازهای گلخانه‌ای شهر «به هیچ وجه به هدف ما برای کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نزدیک نیست» و بنابراین نمی‌توان این اقدام‌ها را به تعویق انداخت.

«مدت‌ها پس از پایان تهدید عظیم کووید-۱۹ برای ما، بحران مداوم ناشی از تغییرات اقلیمی وجود دارد. نمی‌توانیم اقدام‌های لازم برای جلوگیری از یک فاجعه اقلیمی را بیش از این به تعویق بیندازیم.»

در حالی که مالیات‌های مربوط به تغییرات اقلیمی در بسیاری از کشورها وجود دارد و عمدتا بر اساس انتشار گازهای گلخانه‌ای از شرکت‌ها در قالب مالیات کربن گرفته می‌شود، مقام های اوکلند معتقدند این نوع سیاست مالیاتی پیشنهادی یکی از اولین‌ها در جهان و قطعا اولین نوع آن در این کشور است.

© The Independent

بیشتر از جهان