اختلال آهیختگی مرد می‌تواند از علايم کووید مزمن باشد

«کووید‌ـ‌۱۹ تا مدت‌ها پس ابتلای ویروسی اولیه در آلت تناسلی مردان باقی می‌ماند»

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد، «مردانی که پیش‌تر مشکل اختلال آهیختگی نداشته‌اند پس از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹، دچار اختلال آهیختگی شدید شده‌اند» - Pexels

به گفته برخی اعضای جامعه علمی، تورم و التهاب رگ‌های بدن در اثر ابتلا به کووید می‌تواند پس بهبود، در برخی بیماران مذکر اختلال آهیختگی آلت مردانه (نعوظ) ایجاد کند.

ویروس کرونا می‌تواند به رگ‌ها آسیب بزند و به نوبه خود بر بخش‌هایی از بدن که این رگ‌ها خونرسانی می‌کنند اثر می‌گذارد.

رایان برگلاند، متخصص اورولوژی در کلینیک کلیولند در اوهایو، گفت شواهدی تاییدنشده از این عارضه را در کسانی دیده است که به کرونا مبتلا شده بودند.

آقای برگلاند به لس‌آنجلس تایمز گفت: «خود رگ‌های خونی که متورم می‌شوند... می‌توانند عامل پدیده‌ای انسدادی شوند و اثر منفی بر توانایی آهیختگی بگذارند.»

او در ادامه افزود: «نگران‌کننده‌ترین مسئله این است که اختلال نعوظی مرتبط با بیماری [کرونا] شاید نشان‌دهنده سایر بیماری‌های عروقی مرتبط با کووید باشد.»

متخصصان می‌گویند ممکن است هرگونه ارتباط احتمالی میان این ویروس و اختلال نعوظی ناشی از سه عامل باشد: مشکل‌های قلبی‌‌ عروقی مانند اختلال خونرسانی؛ مشکل‌های سلامت روان به‌دلیل استرس و اضطراب مرتبط با کووید؛ ضعف سلامت عمومی که افراد را مقابل کووید و علایمش آسیب‌پذیرتر می‌کند.

اما دانشمندان می‌گویند پژوهش بیشتری لازم است تا بتوان ارتباط قطعی [میان این دو] را اثبات کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر پژوهشی که در ماه مه در نشریه سلامت مردان (World Journal of Men's Health) منتشر شد، ترکیب بافت‌های بدن در افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و افرادی که مبتلا نشده‌اند تفاوت دارد.

رانجیت راماسامی، رئیس طرح اورولوژی تناسلی در دانشکده پزشکی میلر در دانشگاه میامی، که مدیریت پژوهش مقدماتی را بر عهده داشته است، گفت اختلال آهیختگی یکی از «عوارض منفی احتمالی این ویروس است».

گفته می‌شود این اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد کووید‌ـ‌۱۹ تا مدت‌ها پس ابتلای ویروسی اولیه در آلت تناسلی مردان باقی می‌ماند.

اما یافته‌های این پژوهش که نشان می‌دهد «مردانی که پیش‌تر مشکل اختلال آهیختگی نداشته‌اند پس از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹، دچار اختلال آهیختگی شدید شده‌اند» بر اساس بررسی فقط چهار مرد است‌ــ دو نفر از آن‌ها به کرونا مبتلا شده بودند و دو نفر نشده بودند.

امانوئل جانینی، استاد غدد درون‌ریز و طب رابطه جنسی در دانشگاه تور ورگاتای رم در ایتالیا، نیز معتقد است اختلال آهیختگی می‌تواند یکی از علایم کووید مزمن باشد.

در مقاله‌ای علمی که ژوییه گذشته منتشر شد و آقای جانینی یکی از نویسندگانش بود، او و گروهی از دانشمندان ایتالیایی گفتند اختلال آهیختگی «احتمالا از عوارض کووید‌ـ‌۱۹ در بهبودیافتگان است، و با توجه به سرایت‌پذیری بالای بیماری و میزان شیوع بیشتر میان مردان مسن، پدیده‌ای نگران‌کننده برای بخش بزرگی از مبتلایان است».

در پایان این پژوهش آمده است برای اینکه مشخص شود چگونه کووید می‌تواند به اختلال آهیختگی منجر شود، پژوهش‌‌های آتی بیشتر ضروری است.

© The Independent