این ربات‌ها خودشان را تکثیر می‌کنند

دانشمندان دانشگاه تافتس و دانشگاه ورمانت این ارگانیسم‌های کوچک زیستی را بر پایه سلول‌های پوست قورباغه‌های پنجه‌دار آفریقایی ساخته‌اند

یک زنوبوت و نمونه‌ای که همانندسازی کرده است‌ـ Wyss Institute

دانشمندان در پژوهش‌های جدید ربات‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند خود را همانندسازی کنند. دانشمندان دانشگاه تافتس و دانشگاه ورمانت این ارگانیسم‌های کوچک زیستی را بر پایه سلول‌های پوست قورباغه‌های پنجه‌دار آفریقایی ساخته‌اند. دانشمندان سال‌هاست که این موجودات را ساخته‌اند و به آن‌ها این توانایی را داده‌اند که درون مایع شنا کنند و در لوله‌ها حرکت کنند. آن‌ها با گذشت زمان همچنین می‌توانند ذرات را جمع‌آوری کنند، خود را ترمیم کنند و اطلاعات را از گذشته خود ذخیره کنند- و اینک می‌توانند خود را همانندسازی کنند.

مایکل لوین، مدیر مرکز اکتشافات آلن در تافتس، می‌گوید: «پیش‌تر برخی افراد می‌گفتند که زنوبوت‌ها (xenobot) ارگانیسم (زنده) نیستند زیرا تولیدمثل نمی‌کنند. بسیار خب، آن‌ها اکنون تولیدمثل [هم] می‌کنند.»

نسل اول این ربات‌های تولیدمثل‌کننده می‌بایست دستی ساخته می‌شدند، اما به‌ نظر می‌رسد که توانایی همانندسازی، آن‌ها را برای [استفاده] انسان‌ سودمندتر خواهد کرد- توانایی اینکه انسولین تولید کنند یا آسیب طناب نخاعی را ترمیم کنند که هردوی این‌ها به‌طور فزاینده‌ای به تولید ربات‌های بیشتر در طی زمان نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخاب شکل نیز مهم بود. دانشمندان با استفاده از ابررایانه‌ها توانستند الگوریتم‌هایی تکاملی به راه بیندازند که از طریق شبیه‌سازی، [حالت‌های ممکن از] شکل بدن [را برای این ربات‌ها] ایجاد می‌کند تا بدین‌وسیله کشف کنند که کدام‌یک [از این الگوریتم‌ها] به‌ احتمال‌ زیاد به همانندسازی منجر می‌شوند.

شکل نهایی-‌ یک نیم‌حلقه‌ـ سبب می‌شود این موجودات شبیه پک-من (Pac-Man) به نظر برسند، اما محققان در تلاش‌اند این موجودات را با طراحی جدید بسازند.

نسل اول این ربات‌ها با فشردن سلول‌های پرزدار محیط جنین قورباغه ساخته ‌شده‌اند و سپس مانند کار مجسمه‌سازان که گل و خاک رس اضافی را کنار می‌زنند، برش داده شده‌اند.

این ربات‌ها درون ظرف به این‌سو و آن‌سو چرخیدند و زمانی که محققان سلول‌های بنیادی بیشتری اضافه کردند، زنوبوت‌ها به‌طور خودکار ربات‌های بیشتری تولید کردند. این ربات‌ها به گفته محققان در ادامه همین‌طور- تا پنج نسل- به همانندسازی ادامه خواهند داد.

داگلاس بلکیستون، دانشمند ارشد در مرکز اکتشافات آلن، می‌گوید: «گسترش کار به فراتر از قورباغه، بدون شک یکی از اهداف [ما] است. ما در پی ساخت ربات‌هایی از نوع سلول پستانداران هستیم. این مورد دوم برای سازگاری در کاربردهای پزشکی احتمالی مهم خواهد بود.»

«می‌توان با کنار هم قرار دادن انواع مختلف سلول‌ها رفتارهای متفاوتی را ایجاد کرد-‌ این سلول‌ها حتی می‌توانند از گونه‌های مختلفی باشند. درنهایت، ما می‌خواهیم مجموعه‌ای از واحدها را داشته باشیم که بتوانیم برویم سراغ فریزر، ویژگی‌هایی را که می‌خواهیم بیرون بکشیم و آن‌ها را به هم متصل کنیم و یک ارگانیسم طراح [با قابلیت همانندسازی] داشته باشیم.»

ظاهرا این شکل از زادوولد- که در آن ارگانیسم‌ها با تولیدمثل غیرجنسی به دونیم تقسیم می‌شوند یا هاگ پراکنده می‌کنند‌- یا گذشته از این در فعالیت‌های پیچیده‌تر تولیدمثل انسان و سایر موجودات پیشرفته‌تر، هرگز در طبیعت مشاهده نشده است.

اگرچه این سلول‌ها فقط قادرند توده‌های سلولی بیشتر بسازند، دانشمندان هنوز باید آن‌ها را با جراحی تغییر داده تا به آن‌ها «دهان» بدهند.

پژوهشگران می‌گویند که در حال حاضر «به‌شدت روی ساخت سامانه‌های راهنما برای ربات‌ها متمرکز شده‌اند-یعنی روی حسگرهایی که به دانشمندان کمک می‌کند آن‌ها را به یک‌ سری نقاط هدف برسانند، یا آن‌ها را پس از اتمام کارشان به سمت نقطه انباشته شدن بکشانند».

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی