زندگی درون یک شبیه‌ساز رایانه‌ای چگونه است؟

ماسک: بشر در مسیر خلق دنیاهای دیجیتالی قرار گرفته است که از دنیای واقعی قابل تشخیص نیستند

ما در جهانی زندگی میکنیم که یک شبیه ساز رایانه ایست -REUTERS/Aly Song

مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا در پاسخ به توییتی که از یکی از حساب‌های کاربری پرطرفدار و تفننی مهندسی درباره پونگ ارسال شده بود گفت که پیشرفت در زمینه گرافیک و محیط بازی ویدیویی از زمان نخستین عرضه آن‌ها تا کنون، بیانگر آن است که بشر در مسیر خلق دنیاهای دیجیتالی قرار گرفته است که از دنیای واقعی قابل تشخیص نیستند.

این ثروتمند میلیاردر نوشت: «بعد از گذشت ۴۹ سال، امروزه بازی‌ها دنیاهایی سه بعدی کاملا شبیه به واقعیت هستند... مفهوم ضمنی این روند ادامه‌دار درباره واقعیت ما چیست؟»

ماسک پیش‌تر گفته بود که با فرضیه شبیه‌سازی که در مقاله سال ۲۰۰۳ نیک باستروم فیلسوف مطرح شده بود هم‌رای و موافق است که فرض می‌کند پیشرفت‌های آینده در توان محاسباتی، به نسل‌های آینده امکان خواهد داد که تعداد زیادی شبیه‌سازی با جزئیات دقیق از پیشینیان خود انجام دهد. باستروم این ادعا را طرح کرد که به فرض به وقوع پیوستن چنین حالتی، «در این صورت موضوع می‌تواند این طور باشد که بخش بزرگی از آگاهی ما متعلق به نسل اصلی و نسخه اولیه نیست، بلکه به کسانی مرتبط است که توسط نوادگان پیشرفته یک نسل اصلی شبیه‌سازی شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماسک بر اساس این مقاله بیان کرد که احتمال ۹۹.۹۹ درصد وجود دارد که عالمی که ما در آن زندگی می‌کنیم یک شبیه‌سازی رایانه‌ای باشد.

نرم افزارهایی مانند «آن‌ری‌یل انجین» (Unreal Engine)، ساخت محیط‌های سه بعدی کاملا مشابه با واقعیت و مبتنی بر شبیه‌سازی بی‌درنگ را ممکن می‌کنند. در عین حال، فناوری‌هایی نظیر گوشی‌های واقعیت مجازی و لباس‌های بازخوردی لمسی، حسی از این را منتقل می‌کنند که زندگی در چنین دنیاهای شبیه‌سازی شده‌ای در واقع چگونه است.

[توضیح مترجم: آن‌ری‌یل انجین، موتور بازی (Game engine) است. موتور بازی به نرم‌افزارهای ساخت بازی‌های ویدیویی اطلاق می‌شود.]

[توضیح مترجم: شبیه‌سازی در زمان واقعی یا بی‌درنگ (real time) در اصطلاح به روندی گفته می‌شود که در آن یک فرایند در دنیای واقعی با سرعتی مشابه با فرایند واقعی شبیه‌سازی می‌شود.]

این فکر که ما در یک دنیای شبیه‌سازی زندگی می‌کنیم طی نیم قرن گذشته موضوع و درون‌مایه پرطرفدار فیلم‌ها و ادبیات علمی-تخیلی بوده است که یکی از قابل‌توجه‌ترین نمونه‌های آن، مجموعه فیلم‌های ماتریکس است.

فرض فیلم این است که واقعیت آن گونه که تجربه‌اش می‌کنیم در حقیقت یک شبیه‌سازی رایانه‌ای است که ما از طریق کابل‌های متصل به پشت جمجمه‌مان تجربه می‌کنیم.

یکی از شرکت‌های متعدد ایلان ماسک از نمونه‌های اولیه این فناوری به شکل رابط مغز و ماشین با پهنای باند بالا استفاده می‌کند که اتصال مستقیم بین مغز و رایانه را فراهم می‌کند.

هدف شرکت نوپا (استارت‌آپ) نورالینک در وهله اول درمان اختلال‌های دستگاه عصبی است. درعین حال، نسخه‌های جدید این دستگاه «قابلیت‌های افزوده» از جمله پخش مستقیم موسیقی در مغز یا تنظیم میزان اضطراب در اختیار افراد قرار می‌دهد و در نهایت به انسان اجازه می‌دهد که با انوع پیشرفته هوش مصنوعی رقابت کند.

نورالینک اوایل سال میلادی جاری فاش کرد که میمونی را آموزش داده است تا فقط با استفاده از ذهنش پونگ بازی کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی