مصرف میوه ۵۰ درصد کاهش‌ یافت

انار کیلویی ۳۰ هزار تومان برای شب یلدا در راه است

بیش از ۱۷ میلیون ایرانی به عوارض ناشی از کمبود مصرف میوه و سبزیجات دچارند‌ـ عکس از اقتصاد آنلاین

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، از کاهش ۵۰ درصدی مصرف میوه در ایران خبر داد و گفت با وجود افزایش عرضه صیفی‌جات در میدان‌های میوه و تره‌بار، میزان تقاضا به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم کم شده است. به گفته این فعال صنفی، در حال حاضر مقدار زیادی پرتقال، کیوی، انار، سیب و نارنگی در میدان‌ها روی دست فروشندگان مانده است.

دارابی‌نژاد با بیان اینکه میوه‌های ویژه شب‌ یلدا از ۲۰ آذر در میدان‌ها عرضه خواهند شد، به خبرگزاری ایلنا گفت: «انار ساوه کیلویی ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، انار شیراز کیلویی ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان و انار دماوند کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شوند.»

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، قیمت هندوانه ساکاتا نیز کیلویی ۵۰۰۰ تومان است و هندوانه بیضی صادراتی هم کیلویی شش تا هفت هزار تومان فروخته خواهد شد.

بر اساس اعلام این فعال اقتصادی، قیمت پیاز نیز در بازار بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است و در حال حاضر، هیچ کمبودی در زمینه توزیع انواع صیفی‌جات و سیب‌زمینی و پیاز وجود ندارد؛ با این حال به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، مصرف میوه در ایران نصف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش سرانه مصرف میوه در ایران در حالی اعلام می‌شود که تا چند سال پیش، ایران در ردیف نخستین کشورهایی قرار داشت که سرانه مصرف میوه در آن از میانگین جهانی بالاتر بود. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۱، سرانه مصرف میوه در ایران ۱۵۱ کیلوگرم بوده و ایران رتبه ۱۵ را در میان کشورهای جهان داشته است. با این حال در سال‌های گذشته، مصرف میوه در ایران همواره روند نزولی داشته؛ به‌ طوری‌ که روزنامه اعتماد در سال ۱۳۹۵  در گزارشی اعلام کرد که سرانه مصرف میوه در میان اقشار کم‌درآمد حدود ۱۰۴ کیلوگرم است.

در این گزارش آمده بود که بیش از ۱۷ میلیون ایرانی به عوارض ناشی از کمبود مصرف میوه و سبزیجات دچارند و از هر ۱۰ ایرانی فقط یک نفر در طول روز میوه و سبزیجات کافی مصرف می‌کند.

با  این حال، روند کاهشی مصرف میوه در سال‌های بعد نیز همچنان ادامه یافت و بر اساس اعلام سازمان میدان‌های میوه و تره‌بار تهران، در سال ۱۳۹۸، هر خانوار تهرانی به‌طور متوسط سالانه حدود ۷۶ کیلو میوه خریداری کرده است.

حذف انواع میوه و سبزیجات از سبد غذایی مردم ایران در حالی است که دیگر اقلام غذایی نیز به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به‌تدریج از سفره مردم حذف شده‌اند.

پیش‌تر، خبرگزاری حکومتی فارس در گزارشی با موضوع ارتباط کاهش مصرف میوه با افزایش قیمت آن در ایران نوشته بود که ایران ۲.۵ برابر سرانه تولید جهانی میوه تولید می‌کند اما سهم شهروندان آن از مصرف این میوه‌ها یک‌چهارم سرانه استاندارد جهانی است.

برخی کارشناسان می‌گویند که حضور واسطه‌ها در افزایش قیمت میوه تاثیرگذار بوده است؛ با این حال، میدان‌های میوه و تره‌بار که زیر نظر شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند، وظیفه دارند که میوه و سبزیجات را با حذف واسطه‌ها و مستقیم به دست مردم برسانند اما گران بودن قیمت انواع میوه در همین میدان‌ها نیز موجب شده است که تقاضا در بازار کاهش پیدا کند.

برخی فعالان صنفی صادرات میوه به کشورهای دیگر را در افزایش قیمت آن موثر دانسته‌اند. در همین زمینه، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، پیش‌تر گفته بود: «کمبود میوه در بازار نداریم ولی هر صادراتی که بدون مقدمه و برنامه‌ریزی انجام شود، اثرات خود را روی بازار خواهد داشت.» او نیز تایید کرده بود که تقاضای مردم برای خرید میوه کاهش یافته است و این محصول جزو اولویت‌های اول مردم برای خرید نیست.