برنامه آموزش علوم فضایی در دانشگاه‌های عربستان

عربستان سعودی قصد دارد بیش از ۲میلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ میلادی در برنامه فضایی هزینه کند

تصویر ماهواره‌ای از سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ - getty images via canva

عربستان سعودی برنامه آموزشی درزمینهٔ علوم و فناوری‌های فضایی برای دانشجویان مقطع کارشناسی راه‌اندازی می‌کند.

آژانس خبری عربستان سعودی (SPA) گزارش داد که کمیسیون فضایی پادشاهی عربستان سعودی اولین برنامه آموزشی تخصصی خود را برای دانشجویان مقطع کارشناسی (UG) درزمینهٔ فضا و فناوری فضایی با همکاری بخش «دفاع و فضا» ایرباس راه‌اندازی کرده است.

هدف این برنامه افزایش سطح آموزش و دانش عملی در بخش فضا برای دانشجویان کارشناسی و علاقه‌مندان به یادگیری علوم فضایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برنامه آموزشی بر یادگیری مبانی علوم و فناوری‌های فضایی، از طریق اجرای برنامه‌های حرفه‌ای و صلاحیتی زیر نظر کارشناسان متخصص درزمینهٔ فضا و فناوری‌های آن متمرکز است.

این دوره  درنتیجه توافقنامه مشارکتی اجرایی شده که در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فضانوردی ۲۰۲۲ در ماه اکتبر بین کمیسیون عربستان سعودی و ایرباس، برای آموزش کادر ملی در بخش فضایی و ایجاد شغل برای دانشجویان در این زمینه، منعقد شد.

این برنامه همچنین با توسعه قابلیت‌های انسانی ملی و واجد شرایط ساختن آن‌ها برای ورود به بازار کار، به دستیابی به چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی کمک می‌کند.

کمیسیون فضایی عربستان در دسامبر ۲۰۱۸ تأسیس شد تا تلاش‌های مربوط به روزآمد کردن دانش فضایی و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش را ساماندهی کند.

در می ۲۰۲۰، دفتر امور فضایی سازمان ملل برای اهداف صلح‌آمیز، سازمان فضایی عربستان سعودی را به‌عنوان نماینده رسمی عربستان سعودی در این سازمان پذیرفت.

در فهرست اهداف این کمیسیون آمده است عربستان سعودی فعالیت‌های تحقیقاتی و صنعتی مرتبط با فضا را تشویق کرده و آموزش کادر ملی متخصص در این زمینه را توسعه می‌دهد.

عربستان سعودی قصد دارد هشت میلیارد ریال سعودی (۲.۱ میلیون دلار) تا سال ۲۰۳۰ میلادی هزینه برنامه فضایی خود کند. این طرح بخشی از برنامه تنوع‌بخشی است که هدف از آن جذب سرمایه خارجی و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای جوانان عربستان است.

بیشتر از علوم