اردوغان در پی بهبود روابط ترکیه و اسرائیل

«سرمایه‌گذاری ده میلیارد دلاری امارات، آینده‌ای متفاوت برای ترکیه رقم خواهد زد»

محمد بن زاید آل نیهان، ولیعهد ابوظبی،‌ و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه- Adem ALTAN / AFP

امروز، دوشنبه ۲۹ نوامبر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از گام‌های ترکیه برای نزدیکی به اسرائیل سخن گفت. 

به گزارش اورشلیم پست، سخنان اردوغان در پی دیدار اخیر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، از ترکیه و پیشنهاد امارات متحده عربی برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در آن کشور بیان شده است. 

روابط ابوظبی و آنکارا در سال‌های اخیر پرتنش بوده است و این تنش‌ها در پی برقراری روابط امارات با اسرائیل در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسید. هرچند ترکیه خود از سال ۱۹۴۹ با اسرائیل رابطه دارد، از عادی شدن روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل خشمگین شد. 

اما اکنون نشانه‌هایی از دگرگونی روابط منطقه‌ای پدیدار شده‌اند. 

اردوغان در پی بازگشت از ترکمنستان  در گفت‌وگویی با یک روزنامه‌نگار از قصد خود برای سفر به امارات متحده عربی در ماه فوریه خبر داد و گفت: «اماراتی‌ها طرحی برای یک سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه دارند. اگر این ۱۰ میلیارد دلار به‌کار گرفته شود، آینده‌ای که می‌سازیم بسیار متفاوت خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به پرسشی درباره روابط آن کشور با اسرائیل و مصر، گفت که ترکیه همان گام‌هایی را که به سوی امارات متحده عربی برمی‌دارد، با دیگران هم برخواهد داشت. 

ترکیه به تازگی کوشیده است روابط خود را با مصر و عربستان سعودی بازسازی کند؛ هرچند گفت‌وگوها تاکنون دستاورد مهمی نداشته است. 

اردوغان در ماه گذشته و در پی بحران بازداشت دو شهروند اسرائیلی در خاک ترکیه، با نفتالی بنت، نخست وزیر، و اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری یاسرائیل‌، تلفنی گفت‌وگو‌ کرده بود.

آلون اوشپیز، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، در گفت‌وگویی با نشریه هاآرتز که پیش از سخنان اخیر اردوغان انجام شده بود، گفت: «احتمال زیادی هست که روابط میان اسرائیل و ترکیه بهبودی نسبی یابد. احتمالی بسیار بیشتر از آنچه دو هفته پیش وجود داشت.»

‌از سوی دیگر، ملک‌محمد ششم، پادشاه مراکش، از قصد آن کشور برای میانجی‌گری در گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین سخن گفته است. اظهارات او در حالی بیان می‌شود که تقریبا یک سال از برقراری رابطه میان اسرائیل و مراکش می‌گذرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، پادشاه مراکش در سخنانی که از تلویزیون آن کشور پخش شده است، گفت: «مراکش به تلاش‌های خود با اتکا به جایگاه و روابط خوب آن با طرف‌های بین‌المللی در این زمینه، ادامه خواهد داد تا شرایط را برای بازگرداندن دو طرف به میز گفت‌وگو آماده کند. »

مراکش در دسامبر گذشته روابط سیاسی خود را با اسرائیل از سر گرفت. روابط این دو کشور دو دهه پیش و هنگام «انتفاضه دوم» فلسطینیان، قطع شده بود.

پادشاه مراکش در آن سخنان با ضروری شمردن «اقدامات اعتمادساز» از دو طرف خواست تا از اقداماتی که می‌تواند به بروز مانع در روند صلح بینجامد، بپرهیزند. 

پادشاه مراکش رئیس کمیته القدس سازمان همکاری‌های اسلامی نیز هست، که ‌مسئولیت مراقبت از مکان‌های مقدس مسلمانان در اورشلیم را برعهده دارد. سخنان او یک روز پس از آن عنوان شد که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ناگهانی از آن کشور دیدار کرد و چندین قرارداد امنیتی با آن پادشاهی به امضا رساند. 

بیشتر از جهان