از قارچ‌ نترسید، باعث سلامت باغچه می‌شود

قارچ‌ها از بقایای گیاهان و جانوران مرده تغذیه می‌کنند و نقش مهمی در تجزیه مواد آلی به گیاه‌خاک، یا مواد معدنی و مغذی‌ دارند

بعضی از باغبانان غیر از ظاهر قارچ سفید، ممکن است با مشکلی به نام «کشتزار خشک» روبه‌رو شوند، یعنی جایی که رشد بیش از حد میسلیوم در خاک یا کود، جلو رسیدن آب به ریشه گیاهان را بگیرد- BERND WÜSTNECK / DPA / AFP

انجمن سلطنتی باغداری، باغبانان را تشویق می‌کند اجازه دهند قارچ در بستر گل‌ها و چمن‌های بریتانیا رشد کند.

به قارچ‌ها معمولا به عنوان یک مشکل نگاه می‌کنند، چون اغلب باغبانان چیره‌دست معتقدند که قارچ‌ها زشتند و نمای به دقت مرتب شده چمن‌ها را خراب می‌کنند.

اما به گزارش روزنامه تایمز، انجمن سلطنتی باغداری (RHS) می‌خواهد برای اولین بار در طول تقریبا دو قرن، با پرورش و رشد قارچ در باغ‌هایش این باور را تغییر دهد.

قارچ‌ها از بقایای گیاهان و جانوران مرده تغذیه می‌کنند و نقش مهمی در تجزیه مواد آلی به گیاه‌خاک، یا مواد معدنی و مغذی‌ای دارند که سپس گیاهان دیگر از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

بنا به گفته انجمن سلطنتی باغداری، فقط بخش کوچکی از هزاران گونه قارچ در دنیا ممکن است در گیاهان و جانوران ایجاد بیماری کنند که به آن‌ها قارچ‌های بیماری‌زا می‌گویند.

بر اساس تارنمای انجمن سالطنتی باغداری، «بخش عظیمی از قارچ‌ها پوده‌زی (saprophytic) هستند و از مواد آلی مرده تغذیه می‌کنند و به این ترتیب بی‌خطر و اغلب مفید هستند.»

جیسی دراکولیک، متخصص پاتولوژی انجمن سلطنتی باغداری، به روزنامه تایمز گفت که کارشناسان آن انجمن مشغول به عمل آوردن چنین گونه‌ای از قارچ‌ها در آزمایشگاه باغ نمونه خود (واقع در ویسلی، سوری) هستند تا این باور را تغییر دهند که قارچ‌ها خطرناکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان در آن روند گونه‌هایی محلی را مانند قارچ‌های صدفی، قارچ‌های دندانه‌ای مرجانی، دم بوقلمون و قارچ تاقچه‌ای توس پرورش خواهند داد و سپس همه آن‌ها در ماه دسامبر در باغ تازه افتتاح شده وایلدلایف قرار خواهند گرفت.

او قارچ‌ها را «قهرمانان ناشناخته باغ» نامید، زیرا نه تنها مواد آلی را تجزیه می‌کنند، بلکه همچنین «بستری مفید برای بی‌مهرگان» فراهم می‌آورند.

او به روزنامه گفت: «رنگ و شکل متنوع‌شان هم در منظره زمستانی باغ حسی فرادنیایی به آن می‌دهد.»

باغداران می‌توانند با گذاشتن چوب‌هایی با اندازه‌های متفاوت دور باغ‌شان باعث رشد قارچ‌های خوب شوند. در این جور باغ‌ها قارچ سفید (که به آن میسلیوم هم می‌گویند) رشد خواهد کرد.

بعضی از باغبانان غیر از ظاهر قارچ سفید، ممکن است با مشکلی به نام «کشتزار خشک» روبه‌رو شوند، یعنی جایی که رشد بیش از حد میسلیوم در خاک یا کود، جلو رسیدن آب به ریشه گیاهان را بگیرد.

در صورت بروز چنین رخدادی، انجمن سلطنتی باغداری توصیه می‌کند که خاک را با چنگک یا کج‌بیل کمی شخم بزنند. اگر منبع غذایی میسلیوم تمام شود یا شرایط محیطی تغییر کند، این قارچ اغلب به خودی خود از بین می‌رود.

ظاهر اندام هاگ‌زای قارچ که کلاهک یا چتری است که روی خاک دیده می‌شود، ممکن است اغلب ایجاد نگرانی کند، زیرا ممکن است خاک را خراب کند، نهال‌های بذری جوان را بی‌هوا بگذارد، بوی بد ایجاد کند، یا سمی باشد.

این موارد را می‌توان با کندن خاک و خارج کردن چوب‌های مرده یا ریشه‌های از بین رفته درختان کنترل کرد تا قارچ‌ها دیگر منبع تغذیه نداشته باشند، یا می‌توان چند سانتی‌متر از سطح خاک را برداشت و آن را با خاک تازه جابه‌جا کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی