احمد توکلی: برخی اقلام دارویی تا ۶۰۰ درصد گران شده‌اند

رئیسی وعده داده بود که هزینه‌های درمانی مردم را به نصف کاهش می‌دهد

رئیسی نیز به‌رغم وعده‌های خود نرخ ارز ده‌ها قلم دارو را آزاد کرده است - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

با تصمیم وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش نرخ ارز دارویی، برخی اقلام دارویی در ایران تا حدود ۶۰۰ درصد گران‌تر شده‌اند و برخی از داروها نیز دیگر در بازار پیدا نمی‌شوند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که گرانی قیمت‌ها بر داروهای معمولی‌تر نیز اثر گذاشته است؛ به طوری‌ که تهیه داروهای یک سرماخوردگی ساده ۲۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی است که رئیس دولت سیزدهم قول داده بود هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد.

ابراهیم رئیسی هنگام تبلیغات ریاست‌جمهوری وعده داد که در دولت او پرداخت هزینه درمان از جیب مردم به نصف کاهش می‌یابد. حالا حدود چهار ماه از آغاز به کار او در دولت سیزدهم گذشته است؛ با این حال هزینه‌های درمان نه تنها کاهش نیافته‌اند بلکه قیمت بسیاری از اقلام دارویی به‌شدت افزایش یافته‌ است؛ به طوری‌ که درمان یک سرماخوردگی ساده حدود ۳۵۰ هزار تومان تمام می‌شود زیرا به گزارش خبرگزاری رکنا، حق ویزیت پزشک عمومی برای درمان سرماخوردگی حدود ۸۰ هزار تومان است و هزینه داروها نیز نزدیک ۲۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درباره اینکه زمان تحقق وعده ابراهیم رئیسی چه زمان فرا می‌رسد، اعلام کرد که با تقویت شرکت‌های بیمه «به زودی» از بار هزینه‌های سلامت بر دوش مردم کاسته می‌شود و تمام مردم از «خدمات بیمه پایه» برخوردار می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت در حالی برخورداری همه مردم ایران از خدمات بیمه پایه را وعده می‌دهد که دولت سابق نیز مدعی بود در طرح تحول نظام سلامت، «حفاظت مالی از مردم» را در دستور کار خود قرار داده است. با این حال در سال‌های اخیر به خصوص پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از مردم برای تامین هزینه‌های درمانی خود با چالش‌ مواجه شدند.

رئیسی نیز به‌رغم وعده‌های خود نرخ ارز ده‌ها قلم دارو را آزاد کرده است؛ اقدامی که واکنش تند احمد توکلی، نماینده سابق مجلس را به دنبال داشته است. توکلی این اقدام «نابخردانه» را موجب ایجاد «بحران اجتماعی» دانسته و در نامه‌ای اعتراضی خطاب به ابراهیم رئیسی، درباره نتیجه این اقدام هشدار داده و نوشته است که با افزایش نرخ ارز دارو، برخی اقلام دارویی تا بیش از ۶۰۰ درصد گران‌ شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ۲۴، در روزهای اخیر، علاوه بر کمیاب شدن داروی بیماری‌های خاص، قیمت‌ها هم به نسبت درآمد خانوارها و دستمزد کارگری به‌شدت بالا رفته است. تهیه یک نوبت از برخی دارو‌های درمان سرطان به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و تهیه آن برای بیمارانی که باید به صورت مستمر از این دارو‌ها استفاده کنند، بسیار سخت شده است. همچنین داروهای بدون نسخه و معمولی‌تر نیز بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد گران‌ شده‌اند.

با وجود وعده‌ مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران درباره فراگیر شدن نظام بیمه سلامت، هزینه‌های دارو و درمان همچنان بر دوش مردم سنگینی می‌کند. این موضوع به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا فشار مضاعفی را به مردم تحمیل کرده است؛ به طوری که طبق اعلام ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، هزینه‌های مربوط به درمان همه‌گیری نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت ایران را به زیر خط فقر کشانده است.