با گسترش اومیکرون،‌ ژاپن هم مرزهایش را بست

سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر تاثیر محدود بستن مرزها بر شیوع ویروس، باز ماندن مرزها را خواستار شد

Philip FONG / AFP

ژاپن اعلام کرد که به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا، ورود مسافران خارجی از سراسر جهان به این کشور را به حالت تعلیق در‌می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، روز دوشنبه، ۲۹ نوامبر (۸ آذر) اعلام کرد: «ما به عنوان یک اقدام احتیاطی اضطراری برای جلوگیری از بدترین سناریو تصمیم گرفته‌ایم مرزها را ببندیم و این اقدام از روز سه‌شنبه اجرایی می‌شود.»

کیشیدا از مردم این کشور خواست تا زمانی که جزئیات بیشتری درباره سویه جدید ویروس کرونا مشخص نشده است، به اجرای اقدام‌های پیشگیرانه از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک ادامه دهند.

محققان در آفریقای جنوبی تنها چند روز است که سویه اومیکرون را شناسایی کرده‌اند و هنوز در مورد آن اطلاعات زیادی وجود ندارد. با اینکه دانشمندان تصریح کرده‌اند که هنوز مشخص نیست نوع جدید ویروس کرونا نگران‌کننده‌تر از موارد قبلی باشد، تجربه ورود ویروس کرونا به کشورها و گسترش شدید سبب شده است که در روزهای گذشته، بسیاری از کشورها برای بستن مرزها یا کاهش پروازها اقدام کنند.

مراکش در تصمیمی سختگیرانه‌ اعلام کرده است که از روز دوشنبه، همه پروازهای ورودی را به مدت دو هفته به حالت تعلیق درمی‌آورد. اسرائیل نیز تصمیم گرفته است ورود اتباع خارجی را ممنوع کند. برای تمامی اسرائیلی‌هایی که از خارج وارد می‌شوند هم قرنطینه اجباری در نظر گرفته شده است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه بسته شدن مرزها اغلب تاثیر محدودی دارد، باز ماندن مرزها خواستار شده است. یکی از کارشناسان این سازمان تاکید کرد: «به جای بستن مرزها باید در برای واکسیناسیون گسترده‌تر، تزریق واکسن‌های تقویتی و اقدام‌هایی مانند استفاده از ماسک بیشتر تلاش شود. می‌دانم مردم از این کارها خسته‌ شده‌اند اما ویروس از ما خسته نشده است.»

سنگاپور و مالزی از معدود کشورهایی‌اند که در میان موج نگرانی‌ها از اومیکرون مرزهای زمینی‌ میان خود را باز کرده‌اند. این دو کشور در روز دوشنبه، یکی از شلوغ‌ترین مرزهای زمینی جهان را دوباره باز کردند وپس از نزدیک به دو سال، به مسافران واکسینه‌شده اجازه عبور دادند. پیش از شیوع کووید-۱۹، روزانه حدود ۳۰۰ هزار مالزیایی به سنگاپور رفت‌وآمد می‌کردند. اکنون گفته می‌شود که روزانه حداکثر  یک هزار و ۴۴۰ مسافر در صورت داشتن تابعیت، اقامت دائم یا ویزای طولانی‌مدت کشور مقصد، می‌توانند از مرز زمینی عبور کنند.