پنج میلیون افغان در سه ماه گذشته کمک‌های بشردوستانه گرفته‌اند

روز شنبه مسئولان اتحادیه اروپا در نشست مجازی کشور‌های آسیایی- اروپایی بر تداوم کمک به مردم افغانستان تاکید کردند

مسئولان سازمان ملل متحد می‌گویند که در سه ماه گذشته پنج میلیون شهروند افغانستان کمک‌های بشردوستانه، شامل مواد غذایی و امکانات برای سرپناه دریافت کرده‌اند.

لیندا تام، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (OCHH)، روز شنبه ششم آذر به رسانه‌ها گفت که کمک‌های مذکور از طریق سازمان‌های غیر دولتی و نهاد‌های مختلف سازمان ملل متحد مستقیما بین مردم توزیع شده است. خانم تام همچنین گفته است که در کنار کمک مواد غذایی به پنج میلیون نفر، نیم میلیون تن دیگر نیز خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کرده‌اند و برای ده‌ها هزار نفر هم امکانات دیگر، از جمله سرپناه، آب سالم و خدمات بهداشتی دیگر تهیه شده است.

خانم تام افزوده است که مردم افغانستان در وضعیتی بحرانی قرار دارند و در سال جاری و سال آینده به کمک‌های بشردوستانه کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نیاز جدی دارند.

در همین حال، گفته می‌شود که اتحادیه اروپا نیز تلاش‌های خود را برای حل بحران اقتصادی در افغانستان افزایش داده است. روز شنبه مسئولان اتحادیه اروپا در نشست مجازی کشور‌های آسیایی- اروپایی بر تداوم کمک به مردم افغانستان تاکید کردند.

اورزلا فن درلاین، رئیس دوره‌ای کمیسوین اروپا، در آن نشست مجازی گفت: «هرچند اتحادیه اروپا و آمریکا حکومت طالبان را که به زور قدرت را در افغانستان تصاحب کرده‌اند، به رسمیت نمی‌شناسد، اما این امر باعث نمی‌شود که ما نگران فروپاشی اقتصادی و اجتماعی در افغانستان نباشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 او افزود که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از این فروپاشی، یک بسته کمک‌ یک میلیارد یورویی در نظر گرفته است. به گفته خانم فن درلاین، ۳۰۰ میلیون یورو از این بسته کمکی برای کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها در داخل خاک آن کشور در نظر گرفته شده است. 

خانم فن درلاین تصریح کرد که کمک‌های اتحادیه اروپا نه به دست طالبان، بلکه از سوی سازمان ملل متحد و نهاد‌های امدادی تایید شده از جانب اتحادیه اروپا، مستقیما در دسترس مردم افغانستان قرار خواهد گرفت. 

نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت بحرانی اقتصادی و اجتماعی در افغانستان، به دلیل ترس از هجوم جمعی مهاجران افغان به سوی مرز‌های این قاره نیز هست. اتحادیه اروپا یک بار در سال ۲۰۱۵ با باز شدن مرز‌های کشور آلمان به روی مهاجران، شاهد چنین هجومی بود. با این حال، اتحادیه اروپا می‌گوید که در حال حاضر پذیرش مهاجران افغان ممکن نیست، زیرا هم‌اکنون نیز وضعیت اسکان هزاران شهروند افغانستان که در سال‌های گذشته به اروپا وارد شده‌اند، نامشخص است و هنوز تدبیر روشنی برای آن اندیشیده نشده است. شماری از کشور‌های اروپایی، از جمله آلمان، هزاران پناهجوی جدید افغان را نیز در چارچوب کمک برای تخلیه افرادی که جان‌شان زیر سلطه طالبان در خطر است، از افغانستان خارج کرده‌اند.

در همین حال به نظر می‌رسد که روند خروج افغان‌هایی که در فهرست تخلیه کشورهای غربی قرار ندارند، نیز در حال گسترش است. گفته می‌شود که هم‌اکنون هزاران پناهجوی افغان در مرز‌های کشور‌های همسایه افغانستان در انتظار ورود به خاک آن کشور‌ها هستند، و هزاران تن دیگر نیز با عبور از مسیر ایران و ترکیه، به خاک اروپا نزدیک می‌شوند. این در حالی است که در روزهای اخیر، بحران هجوم هزاران مهاجر عمدتا عراقی، سوری، افغان و ... از مسیر اروپای شرقی (به غربی) در مرز‌های کشور لهستان، نیز باعث ایجاد تنش دیپلماتیک، حتی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شده است. 

به نظر می‌رسد چنانچه وضعیت اقتصادی در داخل خاک افغانستان بهبود پیدا نیابد، هزاران تن دیگر نیز به امید زندگی بهتر، راه مهاجرت در پیش بگیرند. 

کشور‌های غربی گفته‌اند که با توجه به عملکرد طالبان، حاضر نیستند مشروعیت دولت آن گروه را به رسمیت بشناسند. طالبان اما می‌کوشند که از سوی جهان و نهادهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند و بعید نیست در این مسیر از حربه‌های مختلف، از جمله بحران بشری در افغانستان، استفاده کنند.