هشدار وزیر بهداشت: احتمال ورود سویه جدید کرونا به ایران وجود دارد

«فکر می‌کردیم واکسن به شکل باران بیاید، ولی خداوند لطف کرد و سیل‌آسا آمد»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی و رصد این سویه جدید در ایران گفت: «با وجود همه دقت‌ها، احتمال ورود ویروس به کشور وجود دارد، بنابراین باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم و فکر نکنیم با انجام واکسن کار تمام است.»

او روز یکشنبه، هفتم آذر، با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا ورود از ۶ کشور را به ایران ممنوع کرده است، گفت:‌ «با اینکه در حال حاضر نقاط قرمز نداریم و وضعیت نسبتا پاک است، باید در زمینه ورود ویروس به کشور به‌شدت مراقبت شود.  وضعیت کشور ما بعد از ۹ ماه خوب شده است و امیدواریم این وضعیت پایدار بماند.»

با این حال، یک متخصص هه‌گیرشناسی برخلاف گفته‌های وزیر بهداشت، معتقد است که معیارهای رنگ‌بندی کرونایی کاملا اشتباه بوده و سطح درستی از میزان خطر را مشخص نمی‌کند. 

دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به این‌که لازم است به‌کارگیری این معیار فعلی هرچه زودتر متوقف شود، تاکید کرد: «وقتی در مورد میزان خطر در مناطق مختلف صحبت می‌کنیم، تعداد موارد بستری تنها یکی از شاخص‌ها است و شاخص‌های دیگری هم مانند میزان مرگ، تعداد تست مثبت و مولفه‌های دیگری داریم که باید به معیارها اضافه شود.»

او همچنین با انتقاد از انحلال تیم‌های واکنش سریع، گفت: «جامعه ما کماکان استعداد طغیان‌هایی را دارد. اکنون هم طغیان‌هایی در گوشه‌هایی از کشور مشاهده می‌شود، ولی چون پراکنده هستند در حجم کلان کشوری رقیق می‌شوند و نمی‌توانم تحلیل درستی از رخداد این طغیان‌ها داشته باشیم.»

در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران ۴۷.۸۳ درصد و استفاده از ماسک حدود ۴۹ درصد برآورد شده است. در هفته گذشته وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها ۸۱ درصد، در قطارهای مسافربری بین استانی ۷۳ درصد، در مترو ۳۰ درصد و در اتوبوس‌ها ۵۵ درصد گزارش شد که به گفته کارشناسان بهداشتی باعث می‌شود وضعیت کرونا در حالت شکننده باقی بماند. 

«سیل واکسن»

بهرام عین‌اللهی، در همایش «رهاورد ملی خدمت؛  ۱۰۰ روز توفیق خدمت، ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت» که به موضوع واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در ایران اختصاص داشت، گفت: «فکر می‌کردیم واکسن به شکل باران بیاید، ولی خداوند لطف کرد و واکسن در مملکت به صورت سیل‌آسا اتفاق افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، واکسیناسیون را «حماسه ملی» خواند که باعث شد سازمان‌های جهانی به قدرت ایران پی ببرند. به گفته او ««فاجعه‌ای که گرفتارش بودیم، کوچک نبود. روزانه ۵۰هزار مبتلا و بالای ۷۰۰ مرگ‌ومیر داشتیم. در بیمارستان لبافی‌نژاد هر روز با گریه افرادی مواجه می‌شدم که عزیزان خود را از دست داده بودند بنابراین واکسیناسیون در ایران یک حماسه ملی بود.»

گفته‌های وزیر بهداشت در باره موفقیت در انجام واکسیناسیون در شرایطی است که رهبر ایران در اوج روزهای شیوع ویروس کرونا، واردات واکسن از آمریکا، بریتانیا و فرانسه را ممنوع اعلام کرد. پس از این که شرکت‌های تولیدکننده داخلی نتوانستند به وعده‌هایشان مبنی بر تولید واکسن ضد کرونا در ابعاد زیاد و با کیفیت قابل قبول عمل کنند، ایران به ناچار واردات واکسن را آغاز کرد و واکسن‌های اهدایی کشورهای دیگر را پذیرفت.

مرگ و میر شهروندان ایرانی بر اثر کرونا که به دلیل واکسیناسیون دیرهنگام اتفاق افتاد به حدی بود که واکنش‌ نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری را نیز به همراه داشت. کمپین حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای علی خامنه‌ای و مخالفان ورود واکسن‌های کرونا را مسئول مستقیم مرگ مردم اعلام کرد. 

با این حال، بهرام عین‌اللهی همچنان بر حمایت از تولید داخلی واکسن تاکید می‌کند. او درباره میزان پذیرش واکسن از کشورهای دیگر گفت: «حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد ایران شد. البته ما شدیدا به واکسن‌های داخلی اعتقاد داریم و از کشورهای پیشرفته در تولید واکسن در دنیا هستیم و همه انواع واکسن را تولید می‌کنیم. امروزه حدود ۲۰ میلیون تولید داخلی داریم. در مجموع از ۱۷۰ میلیون واکسن حدود ۱۰۵ میلیون دز واکسن تزریق شده و ۷۰ درصد مردم دو دز واکسن را زده‌اند.»

حمایت وزیر بهداشت از واکسن داخلی در حالی است که بسیاری معتقدند با ورود واکسن‌های خارجی دیگر نیازی به تولید داخلی نیست. با این حال بهرام عین‌اللهی معتقد است: «باتوجه به وضعیت کرونا تزریق دوز سوم شروع شده و واکسن های داخلی اطمینان قلبی به ما می‌دهند که در ادامه راه از آنها استفاده کنیم. درصورت برطرف شدن نیاز داخلی امکان صادرات ۲۰درصد تولیداتشان وجود دارد و ممکن است در ادامه راه اجازه بالا بردن درصدشان داده شود.»