انتقاد نماینده چابهار از طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان

در این طرح قرار است استان سیستان و بلوچستان به چهار استان تقسیم شود

نقشه تقسیم استان سیستان و بلوچستان - عکس از twitter: @Taheri_Movement

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان به چهار استان، گفت: «طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان غیرکارشناسی است، بار مالی زیادی دارد و درضمن فاقد پیوست فرهنگی و اجتماعی است.»

به گزارش فارس، معین‌الدین سعیدی در جلسه علنی امروز، یکشنبه ٧ آذر، گفت: «مخالفت قاطع مردم استان سیستان و بلوچستان را با طرح تقسیم این استان اعلام می‌کنم.»

با این همه به نظر می رسید در میان نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اختلاف نظر جدی وجود دارد.

پیش‌تر نماینده زابل در مجلس با اشاره به اینکه «تقسیم استان یک ضرورت و اولویت است»، گفته بود اکثر استانداران زنده بعد از انقلاب سیستان و بلوچستان تاکید دارند تاکنون در تقسیم استان غفلت شده است.

حبیب‌الله دهمرده در تبیین دلایل این موضوع گفت: «سیستان و بلوچستان به لحاظ وسعت استانی بسیار گسترده محسوب می‌شود و بودجه‌ای که به آن تخصیص می‌دهند به اندازه یک استان متوسط است که به عبارتی پاسخگوی نیازهای استان نیست؛ این وسعت شاید از یک نگاه فرصت باشد اما هزاران چالش ایجاد کرده است.»

او پیشنهاد کرد که سیستان و بلوچستان به چهار استان با مرکزیت چهار شهرستان زاهدان، زابل، ایرانشهر و چابهار تقسیم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان، پیشنهاد تشکیل چهار استان داده شده است:

یک، سیستان شامل شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز با جمعیت تقریبی ۶۰۰ هزار نفر که مرکز آن شهر زابل است.

دوم، سرحد شامل شهرستان‌های زاهدان، خاش و میرجاوه با جمعیت تقریبی یک میلیون نفر که مرکز آن شهر زاهدان است.

سوم، بلوچستان شامل شهرستان‌های ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان و دلگان با جمعیت تقریبی ۶۰۰ هزار نفر که مرکز آن ایرانشهر است.

چهارم، مکران شامل شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، سرباز، قصرقند و فنوج با جمعیت تقریبی ۶۰۰ هزار نفر که مرکز آن چابهار است.

با این حال، مولوی عبدالحمید نیز مخالفت خود را با این موضوع ابراز کرده است. او با بیان اینکه «مشکلات سیستان و بلوچستان با تغییر در نوع نگاه‌ها و دیدگاه‌ها حل می‌شوند، نه با تقسیم این استان» گفته است: «ریشۀ مشکلات استان سیستان و بلوچستان در جای دیگری است. ریشۀ مشکلات این استان در نوع بعضی نگاه‌ها و دیدگاه‌هاست. ما به‌جای تلاش برای تغییر و تقسیم جغرافیایی سیستان و بلوچستان، بهتر است در نگاه‌ها و نگرش‌های خودمان تغییر بیاوریم.»