زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۸ خراسان جنوبی را لرزاند

تاکنون به‌جز چند مورد ترک‌خوردگی جزئی در دیوار واحدهای مسکونی خشت و گلی روستایی خسارتی گزارش نشده است

درپی زمین‌لرزه به بزرگای ۴.۸، یازده پس‌لرزه در منطقه ثبت شده که شدت آن‌ها با گذشت زمان روند نزولی داشته است- LUIS RUEDA/ AFP

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۸ بامداد روز یکشنبه، هفتم آذرماه، حوالی آرین‌شهر در استان خراسان جنوبی را لرزاند. 

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین‌لرزه ساعت ۵:۰۸:۰۷ بامداد روز  یکشنبه (به وقت محلی) در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و مرکز آن در ۳۹ کیلومتری آرین‌شهر، ۵۵ کیلومتری سه‌قلعه و ۵۸ کیلومتری قائن در خراسان جنوبی ثبت شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمین‌لرزه بامداد یکشنبه در برخی شهرهای مجاور ازجمله سرایان و بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، نیز احساس شده است. درپی آن دست‌کم ۱۱ پس‌لرزه نیز در منطقه ثبت شده که شدت بزرگ‌ترینشان ۲.۶  بوده و بزرگای آن‌ها با گذشت زمان روند نزولی داشته است. 

ساعتی پس از این زمین‌لرزه ابوالحسن میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که «تاکنون به‌جز چند مورد ترک‌خوردگی جزئی در دیوارهای چند واحد مسکونی خشت و گلی روستایی خسارتی گزارش نشده»، اما چهار تیم ارزیاب، شامل افرادی از دهیاری‌ها، اورژانس و ارزیابان هلال‌احمر برای بررسی دقیق خسارت‌ها به منطقه اعزام شده‌اند که تا ۲۴ ساعت دیگر در آنجا حضور خواهند داشت و خسارت‌های احتمالی بیشتر را اعلام خواهند کرد. 

به گفته میرجلیلی، روستاهای کانون زمین‌لرزه شامل روستاهای چلونک، چاهک موسویه، شونگان، چاه غیاث و قومنجان بوده که ساکنان آن‌ها پس از احساس لرزش از منازل خود بیرون آمده‌اند.

محمدرضا رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی، نیز به خبرگزاری ایسنا گفت که تاکنون ارزیاب‌های اعزام‌شده هیچ مورد خسارت جانی گزارش نکرده‌اند، اما در روستاهای چاهک موسویه و علی‌آباد، برخی خانه‌ها دچار خسارت جزئی شده است.

آرین‌شهر (سده) مرکز بخش سده شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی است که در شمال بیرجند واقع‌ شده و نزدیک به چهار هزار نفر جمعیت دارد.