ادامه حملات ائتلاف عربی به حوثی‌ها

کارگاه‌های پهپاد و انبار ذخیره تسلیحات حوثی‌ها مورد حمله قرار گرفتند

نیروهای سودانی و عربستان سعودی در یمن- Mohammed al-WAFI / AFP

صبح شنبه، ۲۷ نوامبر، ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که به چند هدف نظامی در صنعا، پایتخت یمن، که در اختیار شورشی‌های حوثی است، حمله هوایی کرده است. به گزارش تلویزیون دولتی عربستان، ائتلاف از شهروندان غیرنظامی یمن خواسته بود از مناطقی که مورد هدف قرار گرفتند، دوری کنند. 

به گفته ائتلاف، کارگاه‌های پهپاد و انبارهای ذخیره تسلحات در محله ذاهان صنعا مورد حمله قرار گرفت. ائتلاف روز جمعه تصاویری ماهواره‌ای از تاثیر حملات هوایی خود به اردوگاه‌های حوثی‌ها در قصر ریاست‌جمهوری یمن منتشر کرده بود. 

در بیانیه خبرگزاری سعودی می‌خوانیم: «ما دست به اقدامات پیشگیرانه برای نجات شهروندان غیرنظامی و اشیای غیرنظامی زده‌ایم. عملیات مطابق با قانون بین‌المللی بشردوستانه و مقررات عرف آن انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها چند ماه پیش پیشنهاد عربستان سعودی برای آتش‌بس را نپذیرفتند و تقاضاهای آمریکا در این زمینه نیز به جایی نرسیده است. در این میان، ائتلاف عربی در چند روز گذشته حملات خود را به مواضع حوثی‌ها در صنعا شدت بخشیده است. شدیدترین جبهه جنگ اما در شهر مارب است؛ آخرین شهر مهم شمال کشور که کنترل آن هنوز به دست حوثی‌ها نیفتاده و در اختیار دولت قانونی یمن است. حوثی‌ها ماه‌ها است سعی می‌کنند مارب را در اختیار بگیرند. 

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ صنعا را در اختیار دارند و توسط جمهوری اسلامی ایران و برخی از متحدان آن، به عنوان دولت و ارتش رسمی یمن نامیده و شناخته می‌شوند. سازمان ملل و کشورهای منطقه اما دولت قانونی را که پس از سقوط صنعا به بندر عدن در جنوب کشور نقل‌مکان کرد، به رسمیت می‌شناسند. ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض، در سال ۲۰۱۵ وارد جنگ داخلی یمن شد و موفق شد جلو حرکت حوثی‌ها به جنوب را بگیرد. اما جنگ داخلی با گذشت بیش از شش سال ادامه یافته است. 

حوثی‌ها از حمایت مالی، نظامی و معنوی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. این گروه شورشی بارها با پهپاد و موشک‌هایی که عمدتا تولید ایران هستند، به خاک عربستان سعودی حمله کرده است. 

ائتلاف عربی روز دوشنبه حوثی‌ها را متهم کرد که از فرودگاه صنعا به عنوان پایگاه نظامی برای عملیات‌های تجربی و حمله به خاک عربستان استفاده می‌کنند. از خواست‌های دیرین حوثی‌ها این است که عربستان سعودی و بقیه کشورها اجازه دهند فرودگاه صنعا گشوده شود. 

فیلم‌هایی که ائتلاف تحت رهبری ریاض منتشر کرده است، نشان می‌دهد که حوثی‌ها از هواپیماهای سازمان ملل برای تمرینات نظامی استفاده می‌کنند. به گزارش تلویزیون دولتی عربستان، هدف از این تمرینات محک زدن یک سامانه موشکی بوده است. 

حملات هوایی اتئلاف هفته گذشته موفق به نابودی مخفی‌گاه سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در صنعا شد. 

عربستان سعودی حوثی‌ها را متهم به هدف گرفتن شهروندان غیرنظامی و ارتکاب جنایت جنگی کرده است. 

علاوه بر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سنگال از مهمترین کشورهای حاضر در ائتلاف هستند. قطر، سودان، و مراکش نیز سابقا در این ائتلاف حضور داشتند. بحرین، مصر، اردن، موریتانی، و کویت نیز در ائتلاف حضور دارند، اما تعداد کمی نیرو در اختیار آن گذاشته‌اند. فرانسه از مهمترین دولت‌های غربی است که از این ائتلاف حمایت نظامی می‌کند. 

آمریکا، بریتانیا، ناتو، ایتالیا، اسپانیا، سومالی، پاکستان، و مالزی نیز در مقاطعی حمایت‌هایی سیاسی یا لجستیکی کرده‌اند. این اواخر ادعاهایی در مورد حمایت ترکیه و اریتره نیز مطرح شد که تایید نشده است. در سوی مقابل، حوثی‌ها محرمانه عمل می‌کنند، اما حمایت گسترده حکومت ایران از آن‌ها آشکار است و شاهد حمایت گروه‌های نزدیک به ایران، به‌خصوص حزب‌الله لبنان نیزهم هستیم. حکومت بشار اسد هم گاه از حوثی‌ها حمایت کرده است و برخی شواهد از حمایت کره شمالی نیز موجود است. 

یمن سابقه‌ای طولانی در جنگ‌های داخلی دارد و در دهه ۱۹۶۰ نیز صحنه‌ جنگی غیرمستقیم بین مصر جمال عبدالناصر و عربستان سعودی بود.