حلقه تحریم‌ها بازهم تنگ‌تر شد

هشدار به آن‌ها که می‌خواهند با ایران دادوستد کنند

Isaac Kasamani / AFP

در حالی که کم‌تر از دو روز از سفر سرپرست موقت آژانس بین‌المللی هسته‌ای به ایران می‌گذرد، سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در گفت‌وگویی با خبرنگار رویترز گفت: «هر فرد یا نهادی که از ایران نفت بخرد یا با سپاه پاسداران معامله کند مشمول تحریم آمریکا خواهد شد».

این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین تهدید کرد که به فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم و تاکید کرد که آمریکا هیچ معافیت دیگری به مشتریان نفت ایران نخواهد داد.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها ارائه شده، ایران در ماه گذشته به کشورهای چین، ترکیه و سوریه نفت فروخته است. با استناد به همین آمارها و اطلاعات  میزان کل نفت صادراتی ایران حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز بوده است  در حالی که این رقم در دوران قبل از تحریم‌ها ۲.۵ میلیون بشکه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سیگال مندلکر، به امارات متحده عربی سفر کرده و  قرار است با مدیران و سران اماراتی دیدار کند تا به گفته او حلقه تحریم‌ها را علیه ایران تنگ‌تر کنند. سیگال مندلکر در ابوظبی گفت: «ما در مورد راه‌های مبارزه مشترک با تروریسم و نفوذ ایران که باعث بی‌ثباتی در منطقه و جهان است گفت‌وگو می‌کنیم».

به گفته این مقام وزارت خزانه‌داری، سی اعلامیه صادر شده از سوی این وزارت‌خانه، بیش از هزار نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرده‌است. خانم مندلکر همچنین گفت آمریکا کسانی را نیز که در زمینه فلزات و پتروشیمی با ایران داد و ستد می‌کنند تحریم خواهد کرد. سیگال مندلکر می‌گوید که دو نفر از عوامل فروش این گروه در امارات متحده مستقر بودند. تیرماه پارسال خانم مَندلکر اعلام کرد که آمریکا و امارات متحده عربی موفق شده‌اند یک شبکه انتقال غیرقانونی پول و منابع مالی به ایران را شناسایی و فعالیت آن را متوقف کنند. این مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که می‌خواهیم بازرگانان و بانک‌های اماراتی را از عواقب نقض تحریم‌ها و تجارت با ایران مطمئن سازیم.

هفته گذشته آمریکا شبکه گسترده‌ای از شرکت‌ها و هم‌چنین افراد را که در دور زدن تحریم‌های ایران فعالیت می‌کردند در فهرست سیاه قرار داد. در این فهرست نام شرکت‌ها و افرادی از امارات تا سنگاپور، هنگ‌کنگ، ایران، هند، سوریه و لبنان دیده می‌شود. بنا به گفته مقامات آمریکایی، سپاه قدس ایران با استفاده از این شبکه به سوریه نفت قاچاق می‌کند و منابع مالی دولت بشار اسد و حزب‌الله لبنان را تأمین می‌کند.

بیشتر از