تحریم شبکه نفتی سپاه قدس

آمریکا سپاه قدس را نقره داغ کرد

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد که دولت آمریکا یک «شبکه انتقال دریایی نفت» تحت نظر «سپاه قدس» را  تحریم خواهد کرد. «سپاه قدس» نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران است و قاسم سلیمانی فرمانده این نیروست. 

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تحریم تازه ایالات متحده آمریکا در حوزه انتقال نفت ایران به خارج از کشور 16 شرکت را دربرمی‌گیرد که در این میان ده نفر از جمله رستم قاسمی، وزیر نفت سابق ایران، پسر این وزیر سابق و یازده نفتکش نیز وجود دارند. محمدرضا اکبری ، شمس‌الله اسدی، محمود اشتری ،مرتضی قاسمی ،ظفر انیس (شهروند امارات) ،علی قدیر ،محمدعلی ظهیر (شهروند هندی) ،علی قصیر (شهروند لبنانی) از جمله افرادی هستند که نام‌شان در تحریم‌های جدید دیده می‌شود.‎

وزارت خزانه‌داری آمریکا در وب‌سایت خود نام شرکت‌های آفریکو در لبنان، آلومینیوم سازی آلومیکس لبنان، کشتی‌رانی بوشرا در هند ،«۵ انرژی» امارات، کشتی‌رانی چهارده ستاره امارات ،همراهان پیشرو ایران ،دریایی هوکول‌سال لبنان ،گروه مهدی درهند ،بیمه کیش ،کشتی‌رانی مهدی سنگاپور ،نغم‌الحیات سوریه ،پنتا اقیانوس امارات ،شرکت تلاقی سوریه ،توافق سوریه و کشتی‎‌رانی وانیا هند‎ را در ذیل شرکت‌های تحریم شده آورده است. نام شش کشتی نیز در این فهرست جدید وجود دارد؛ بونیتا کوئین ،جاسمین ،ساراک ،سوبار ،سولان ، و تور ۲. 

برایان هوک گفته است که این شبکه حمل و نقل بین‌المللی نفت ،در ماه‌های گذشته ده میلیون بشکه نفت را جابه‌جا کرده‌ است. به گفته وی این شبکه حمل و نقل به صورت مخفیانه اقدام به حمل و فروش نفت می‌کند. او مدعی شد که بخش عمده درآمد ناشی از فروش این 10 میلیون بشکه نفت در اختیار رژیم «بشار اسد» قرار گرفته است. دولت ایالات متحده همچنین ۱۵میلیون دلار پاداش برای دریافت اطلاعات درباره چرخه مالی سپاه پاسداران تعیین کرد. این پاداش 15 میلیون دلاری طبق برنامه‌ای موسوم به «پاداش برای حمایت از اجرای عدالت» پرداخت می‌شود که بخشی از برنامه دولت آمریکا برای مبارزه جهانی با تروریسم است. به گفته هوک اعلام پاداش برای مختل کردن فعالیت یک نهاد دولتی در کشوری دیگر امری بی‌سابقه است. 

این درحالی‌ست که وزارت خزانه‌داری آمریکا در روزهای گذشته سازمان فضایی ایران ،پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران را نیز به فهرست‌ تحریم‌های این کشور اضافه کرد. به گفته برایان هوک این تحریم‌ها نشان می‌دهد که آمریکا به سیاست فشار حداکثری متعهد است و هیچ معافیتی به کشورها برای خرید نفت ایران نمی‌دهد. انتشار این خبر در حالی‌ست که حسن روحانی ،رئیس جمهور ایران ،با اشاره به مذاکرات با طرف‌های اروپایی گفت: «بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم».

منظور روحانی از «گام سوم» واضح و مشخص نیست و تحلیل‌گران منتظرند تا ببینند منظور دولت ایران از این طرح دقیقا چیست. پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، گفته بود که اگر کشورهای اروپایی تا روز ۱۵شهریور اقدامات لازم را در چارچوب برجام انجام ندهند، نامه‌ای به اروپایی‌ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم.

بیشتر از