سفیر امارات در اسرائیل: باور نمی‌کردیم باز شدن سفارتمان در تل‌آویو را در عمر خود ببینیم

محمد الخاجه سفیر امارات متحده عربی در مورد توافق ابراهیم، فرصت‌های تجاری در حال ظهور و خاورمیانه جدید صحبت می‌کند

بیش از یک سال از امضای توافقنامه ابراهیم می‌گذرد و سفیر امارات در اسرائیل، نقشی منحصر به فرد و تاریخی در این مورد بازی می‌کند- JACK GUEZ / AFP

«بسیاری از افرادی که با آنها کار کرده‌ام، از دولت سابق گرفته تا مقامات فعلی، اشک در چشمانشان جاری است. آنها نمی‌توانند باور کنند که سفارت امارات اینجا، یعنی در تل‌آویو است.» محمد الخاجه، سفیر امارات متحده عربی، با گفتن این جمله، می‌افزاید: «آنها تصور نمی‌کردند که این اتفاق در طول عمرشان بیفتد.»

او با افتخار و گرمی از روابط رو به رشد بین اسرائیل و امارات صحبت می‌کند.

جروزالم پست در گفتگویی اختصاصی با سفیر امارات متحده عربی در اسرائیل، نظرات او را در مورد توافق‌نامه ابراهیم، فرصت‌های تجاری به وجود آمده پس از آن و خاورمیانه جدید پرسیده است.

بیش از یک سال از امضای توافقنامه ابراهیم می‌گذرد و الخاجه اولین سفیر امارات در اسرائیل، نقشی منحصر به فرد و تاریخی در این مورد بازی می‌کند.

او با تأمل در ماهیت تاریخی دوران ما می‌گوید: «من تعجب می‌کنم که چرا صلح یا عادی‌سازی یک رؤیا به نظر می‌رسد. چیزی که تنها یک آرزو به نظر می‌رسید، اکنون عادی شده و وجود این صلح بین دو کشور طبیعی به نظر می‌رسد.»

الخاجه ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم مأموریت ما برای فرزندانمان ایجاد یک چشم‌انداز است. برای برخی، آنچه امروز اتفاق می‌افتد یک رؤیا است. من معتقدم ما هرگز نباید مردم خود را محدود کنیم. این پیامی است که ما سعی می‌کنیم منتقل کنیم. ما باید برای درک این موضوع تلاش کنیم و جوانانمان آن را احساس کنند. جوانان باید احساس کنند که این تحولات چیزهای خوبی است.»

روابط بین اسرائیل و امارات به سرعت توسعه یافته است. در حالی که طی سال‌ها پیشنهادهایی مبنی بر بهبود روابط اسرائیل با بحرین و امارات وجود داشت، توافق‌نامه ابراهیم که در ماه اوت ۲۰۲۰ اعلام شد، جهان را غافلگیر کرد. یک ماه بعد، در ۱۵ سپتامبر، این قرارداد با امارات، اسرائیل و بحرین در واشنگتن امضا شد.

شرکت‌هایی از اسرائیل همکاری با شرکای خود در امارات متحده عربی را آغاز کرده‌اند و به‌سرعت قراردادهای بانکی امضا هم امضا شد و ده‌ها پرواز در هفته بین دو کشور صورت گرفت. تا پایان سال حدود ۵۰۰۰۰ نفر از تل‌آویو به دبی پرواز کرده‌اند. اگرچه این بیماری همه‌گیر برخی از پروازها را متوقف کرد، اما تا دسامبر ۲۰۲۰، اسرائیل حدود ۲۰۰ میلیون دلار محصول به خلیج فارس و در عرض یک سال تقریباً ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به این منطقه داشته است.  تجارت بین اسرائیل و امارات انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر امارات در اسرائیل در این باره می‌گوید: «ما روی نکات مثبت و شباهت متمرکز هستیم.  وجه اشتراک ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند. تنها نفرت و روایت های افراطی است که ما را از هم دور می‌کند. ما باید فعالانه آن را نادیده بگیریم [با آن مبارزه کنیم]... باید بر جوانان و نسل های آینده تمرکز کنیم.»

او می‌افزاید: «ما اکنون در حال کار بر روی یک توافقنامه تجارت آزاد هستیم. سفارت امارات متحده عربی در همان محل بورس تل‌آویو قرار دارد. پرچم آن در خارج از ساختمان به اهتزاز در می‌آید که ۱۰ دقیقه پیاده تا ساحل فاصله دارد. وجود این مکان (سفارت امارات در تل‌آویو) در این ساختمان (بورس) ، نشان دهنده ظرفیت روابط امارات و اسرائیل است.»

وی خاطرنشان می‌کند که پاسپورت امارات متحده عربی به طور معمول یکی از بهترین پاسپورت‌های جهان است، به این معنی که شهروندانی که آن گذرنامه را دارند می‌توانند به‌راحتی به اکثر کشورها سفر کنند.

یکی از مسائلی که در سال گذشته مطرح شد این بود که در حالی که اسرائیلی‌های زیادی به دبی می‌روند، تعداد بسیار کمی از اماراتی‌ها به اسرائیل می‌آیند. اما سفیر تصریح می‌کند که امروز اماراتی‌ها هم می‌آیند. او می‌گوید پدرش اخیراً به اسرائیل آمده است.

امارات تلاش می کند که به یک مرکز تجاری برای ملاقات‌ها تبدیل شود. پیشتر همه برای این کار به اروپا، آسیای شرقی و آمریکا سفر می‌کردند. اما امروز می توانند معاملات و قراردادهای خود را در امارات منعقد کنند.

اسرائیل پیش‌تر یک بن‌بست بود. مردم به اسرائیل و به دیگر کشورهای منطقه پرواز نمی‌کردند، زیرا اسرائیل فاقد روابط و پرواز ارزان به کشورهایی بود که با آنها رابطه داشت. اما اکنون امارات متحده عربی این موضوع را تسهیل کرده و بسیاری از مشکلات را حل کرده است.

الخاجه در این مورد می‌گوید: «ما توانایی برقراری ارتباط بین‌المللی با آسیا، اروپا و آفریقا را داریم. امارات یکی از بزرگترین مراکز تجارت و خدمات است. در این شرایط سفیر امارات در اسرائیل تلاش می‌کند تا بنادر و رواهای ارتباطی امارات را با اسرائیل هم متصل کند تا مسیر ترانزیت تکمیل شود.»

سفیر امارات در اسرائیل می‌گوید: «مذهب قرار نبود بین مردم تفرقه بیندازد. اینکه بعضی از افراد بی‌سواد، فقیر و ناامید توسط گروه‌هایی خاص با ابزار مذهب شکار می‌شوند، ناراحت کننده است.»

او ادامه می دهد: «ما در بیابان زندگی می‌کنیم، و گاهی درخت‌هایی را در میان ناکجاآباد می‌بینم، و می‌پرسم چرا [این درخت] اینجاست؟ آیا می خواست اینجا باشد؟ آیا اینجا بودن را انتخاب کرد؟ اما آن برای زنده ماندن دست به هر کاری می زند.  بنابراین می بینیم که در برخی کشورها هر کاری که از دستشان بر می آید برای زنده ماندن انجام می دهند.  ما باید بپرسیم که چگونه منطقه را سبزتر کنیم.»

سفیر در پایان تاکید می‌کند: «[پیامبر اسلام می‌فرماید] خوش‌بین باشید، منتظر چیزهای خوب باشید تا اتفاقات خوبی برای شما بیفتد. بدیهی است که هیچ‌کس نمی‌تواند چیزی را از بیرون تحمیل کند. هر اتفاقی بیفتد، باید از سوی مردم منطقه اتفاق بیفتد. اگر دیگران برای گفت‌وگو آماده باشند، آنگاه بزرگ‌ترین امید من این است که به تلاش برای یافتن فرصت‌های بیشتر ادامه دهیم. تنها راه پیش‌رو از طریق گفتگو و تفاهم و ایجاد انتظارات جدید با رویکردی عمل‌گرایانه است.»

بیشتر از جهان