عمان در آستانه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل

سال ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل از مسقط پایتخت عمان دیدار کرده بود

تصویر یوسف بن علوی ، وزیر امور خارجه عمان ، در حال بازدید از مساجد الاقصی در سال ۲۰۱۸- Ahmad GHARABLI / AFP

رئیس بخش امور خاورمیانه و روند صلح وزارت خارجه اسرائیل روز چهارشنبه ضمن تاکید بر پتانسیل برقراری روابط دیپلماتیک بین مسقط و تل‌آویو، اعلام کرد که عمان احتمالاً کشور بعدی خواهد بود که رابطه رسمی با اسرائیل برقرار می‌کند.

به گزارش آی ۲۴ و به نقل از تایمز اسرائیل، الیاف بنیامین، در جریان یک نشست خبری اظهار داشت اسرائیل با تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا رایزنی می‌کند.

او افزود هرکدام از کشورها باید تصمیم بگیرند که زمان مناسب برای آنها چه زمانی است و چگونه باید در این مورد پیش بروند. ما با همه آنها و از جمله عمان نیز صحبت می‌کنیم و با آنها همکاری مستمر داریم.

به گفته الیاف بنیامین، اسرائیل قرار است در یک طرح مشترک در حوزه آب، با اردن و عمان همکاری کند.

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل از مسقط پایتخت عمان دیدار کرد و در گفتگو با قابوس بن سعید، سلطان پیشین عمان، در مورد راه‌های پیشبرد روند صلح گفت‌وگو کردند. البته سفر بنیامین نتانیاهو به عمان در سال ۲۰۱۸، به‌عنوان سومین سفر نخست وزیران اسرائیل به مسقط به شمار می‌رود؛ زیرا اسحاق رابین در سال ۱۹۹۴ برای نخستین بار از عمان دیدار کرد و در سال ۱۹۹۶، شیمون پرز برای امضای توافقنامه افتتاح دفاتر نمایندگی‌های تجاری میان دو کشور وارد مسقط شد؛ اما نمایندگی‌های تجاری یاد شده پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ بسته شد.

پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل و انعقاد پیمان ابراهیم، مدت‌هاست که عمان به‌عنوان یکی از کشورهایی که به طور بالقوه آماده برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است، شناخته می‌شود.

بااین‌حال، عمان بارها اعلام کرده است که تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، روابط رسمی دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد.

سال گذشته و پس از امضای توافقنامه ابراهیم، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت که عمان، سودان، جزایر مومور، جیبوتی و موریتانی در حال مذاکره برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند.

از میان نام‌های اعلام شده، سودان رابطه خود را با اسرائیل عادی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل اخیراً گفته است که در جریان کنفرانس فدراسیون‌های یهودی آمریکای شمالی، سایر کشورها نیز به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند.

او در این باره گفت: «من نامی نمی‌برم زیرا این امر به روند کار آسیب می‌رساند، اما البته، ما با ایالات متحده و دوستان جدید در امارات، بحرین و مراکش کار می‌کنیم ... تا این امر را در کشورهای دیگر گسترش دهیم.»

در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور در آسیا، خاورمیانه، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی با اسرائیل رابطه ندارند یا آن را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند. با این حال پیمان ابراهیم باعث شده تا گفتگوها برای ایجاد رابطه رسمی با اسرائیل شتاب بیشتری پیدا کند.

عربستان سعودی امیدوار است با این روند بتواند وضعیت فلسطینیان را بهبود ببخشد.

بیشتر از جهان