یک عضو ارشد وزارت فرهنگ عراق: ما تا زمان صلح با اسرائیل تلاش می‌کنیم

شورای عالی قضایی عراق حکم جلب سحر کریم الطائی و دو نفر دیگر را به دلیل شرکت در کنفرانس اربیل صادر کرده است

الطائی معتقد است که حمایت او و همکارانش در کنفرانس اربیل در نهایت بر سیاست عراق تأثیر خواهد گذاشت - عکس از تایمز اسرائیل

سحر کریم الطائی، یکی از مقامات ارشد وزارت فرهنگ عراق گفت: «هم لازم است و هم اجتناب‌ناپذیر است که عراق اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به توافقنامه ابراهیم بپیوندد.»

او روز جمعه دیدگاه خود را در کنفرانسی در کردستان عراق و در حضور صدها فعال عراقی و رهبران قبایل که علناً از صلح با اسرائیل حمایت می‌کردند، بیان کرد. وی در طول سخنرانی خود به موضوع اخراج یهودیان این کشور که اکثریت قریب به اتفاق آنها در پی افزایش آزار و اذیت به دنبال تشکیل دولت یهود در سال ١٩٤٨ ، از عراق به اسرائیل گریختند، پرداخت و گفت: «آنها به عراق نگاه کردند و هنوز هم به آن می‌نگرند و منتظر مادر خود هستند تا به فرزندان از دست رفته خود محبت کند. آنها هنوز منتظر لحظه‌ای هستند که اسرائیل توسط عراق به‌عنوان موطنی که با برادران خود در آن مشترک هستند، به رسمیت شناخته شود.»

اخیرا صدها تن از رهبران و فعالان سیاسی عراقی روز جمعه در اقلیم کردستان این کشور گرد هم آمدند و خواستار عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل شدند. این گروه که شامل سنی‌ها، شیعیان، فعالان جوان و رهبران قبیله‌ای می‌شود، اعلام کرد که گام بعدی باید «مذاکره حضوری» با اسرائیل باشد.

الطائی، متولد بغداد که در حال حاضر مدیر ارشد تحقیقاتی در وزارت فرهنگ است، اخیراً یکی از مدعیان برجسته برای تصدی سمت وزیر فرهنگ بود.

او در گفتگویی با روزنامه اسرائیلی تایمز، در پاسخ این سؤال که چگونه یک مقام باسابقه عراقی به‌صراحت از صلح با اسرائیل، کشوری که عراق هنوز رسماً با آن در جنگ است حمایت کرده، گفت: «من در خانواده‌ای پرورش یافتم که اصل آزادی بیان و آزادی وجدان را به ما آموزش داده است. ما باید آنچه را که احساس می‌کنیم و آنچه را که باور داریم، بیان کنیم.»

وی می‌گوید اگرچه پدرش را در کودکی از دست داد، اما به یاد می‌آورد که دوست نزدیکش که تاجری موفق و یهودی به نام ساسون بود، مجبور به فرار از عراق شد.

این دوست پدرش به‌جای آنکه اجازه دهد دولت اموال او را مصادره کند، به پدر الطائی پیشنهاد کرد که همه اموالش را به نام او بکند. اما پدرش از گرفتن آنچه دوستش برای به دست آوردن آن زحمت کشیده بود، خودداری کرد. به گفته الطائی، پدرش به دوستش می‌گوید: «من باور نمی‌کنم این پایان دوستی ما باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الطائی در عراقی بزرگ شد که تحت سلطه دیکتاتوری به نام صدام حسین قرار داشت و این کشور را به یکی از غیر آزادترین کشورهای جهان تبدیل کرده بود. اما الطائی که اغلب به برنامه‌های رادیویی خارجی گوش می‌داد، از ماجرای هولوکاست از طریق یک سرویس رادیویی فرانسوی خاورمیانه مطلع شد. آن هم در زمانی که نسل‌کشی نازی‌ها یک تابو در عراق بود.

او با مطالعه فلسفه در دانشگاه، به‌ویژه تحت تأثیر فیلسوف یهودی-آمریکایی توماس کوهن قرار گرفت که نویسنده اثر برجسته «ساختار انقلاب‌های علمی» بود.  

مدیر مرکز تحقیقات وزارت فرهنگ عراق در رابطه با نتیجه تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل گفت: « برای کندن میوه رسیده، ابتدا باید دانه‌ای بکارید، باید آن را آبیاری کنید‌، باید منتظر رشد آن بمانید‌، گل‌ها که شکوفا شدند، می‌فهمید که میوه در حال پیدایش است .درخت بزرگ است و گل‌ها در حال شکوفایی هستند و ما به زودی میوه کار خود را می‌چینیم.»

الطائی معتقد است که حمایت او و همکارانش از کنفرانس اربیل در نهایت بر سیاست عراق تأثیر خواهد گذاشت. او با اشاره به امارات متحده عربی گفت: «امروز که مدل امارات در اتخاذ این نوع تصمیمات بسیار جسورانه وجود دارد، پس چرا عراقی‌ها نباید از این مدلی که در حال حاضر موجود است استقبال کنند؟»

او تاکید کرد اگر حاکمان عراق این تصمیم را نگیرند، او و هم نظرانش به فشارهای خود ادامه می‌دهند.

این مصاحبه در حالی صورت گرفته که دفتر رسانه‌ای شورای عالی قضائی عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دادگاه بدوی برای سه نفر از مشارکت‌کنندگان در نشست اربیل که در آن موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل مطرح شد حکم جلب صادر کرده است.

بر اساس این بیانیه این احکام برای «وسام الحردان»، «مثال الآلوسی»، و «سحر کریم الطائی»، کارمند وزارت فرهنگ عراق، به جرم دعوت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل صادر شده است.

بیشتر از جهان