آژانس دارویی اروپا راه را برای واکسیناسیون خردسالان ۵ تا ۱۱ سال گشود

واکسیناسیون خردسالان و نوجوانان که می‌توانند ناقلی ناخواسته برای انتقال کووید ۱۹ به دیگران باشند یک گام مهم در راستای مهار همه‌گیری است

  آژانس اروپایی دارو می گوید سودمندی واکسینه شدن خردسالان ۵ تا ۱۱ سال به خطرپذیری آن می‌چربد-ANDREJ IVANOV / AFP

آژانس دارویی اروپا امروز پنج شنبه، ۲۵ نوامبر، واکسن فایزر/بیونتک را برای خردسالان ۵ تا یازده ساله تایید کرد. صدور مجوز این نهاد در حالی راه را برای واکسینه شدن کودکان در این قاره گشود که اروپا با موج مهیب تازه‌ای از کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش رویترز این آژانس توصیه کرده است که واکسن فایزر/بیونتک که از ماه مه در این اتحادیه برای نوجوانان دوازده تا هفده ساله تایید شده بود، بصورت تزریق بازویی در دو دوز ده میکروگرمی و با سه هفته فاصله میان آنها به کودکان استفاده شود.

دوزهای بزرگسالان حاوی ۳۰ میکرو گرم است.

مجوز واکسیناسیون خردسالان زمانی صادر شده است که اروپا دوباره به مرکز همه گیری جهانی تبدیل شده است و نیمی از آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر جهان را به خود اختصاص داده است.

واکسیناسیون خردسالان و نوجوان که می‌توانند ناقلی ناخواسته برای انتقال کووید ۱۹ به دیگران باشند یک گام مهم در راستای مهار همه‌گیری دانسته می‌شود. خردسالان در آلمان و در هلند بیشترین آمار مبتلایان کنونی را  شکل می‌دهند.

فایزر و بیونتک اعلام کرده‌اند که کارآیی این واکسن در گروه‌ سنی خردسالان ۵ تا ۱۱ ساله‌ ۹۰.۷ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس اروپایی دارو می گوید:« سودمندی واکسینه شدن خردسالان ۵ تا ۱۱ سال به خطرپذیری آن می‌چربد. بویژه در میان آنانی که از شرایطی برخوردارند که خطر جدی شدن بیماری کووید ۱۹ در میان آن‌ها بالاست.»

اگر چه مجوز نهایی را کمیسیون اروپا صادر خواهد کرد اما معمولا این کمیسیون به توصیه‌های آژانس دارویی اروپا عمل می‌کند. یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا به رویترز گفته است که احتمالا مجوز کمیسیون روز جمعه صادر خواهد شد.استلا کریاکیدیس، کمیسر بهداشت و درمان اتحادیه اروپا در توییتی نوشت که توصیه امروز بر ایمنی و کارآیی واکسن فایزر/بیون‌تک  برای خردسالان صحه گذارد و تایید کرد که این واکسن می‌تواند مقاومت آنها در برابر این بیماری را بالا ببرد.

کشورهای اروپایی تا ماه آینده نخواهند توانست واکسیناسیون خردسالان را آغاز کنند. به گفته یک سخنگوی بیونتک نخستین محموله دوز رقیق شده در روز ۳۰ دسامبر تحویل خواهد شد.

اروپا اکنون به کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، کانادا، اسرائیل، چین و عربستان سعودی می‌پیوندد که واکسیناسیون خردسالان را در دستور کار قرار داده‌اند.

ده‌ها میلیون کودک در اروپا واجد شرایط برای واکسیناسیون می‌شوند. سخنگوی بیونتک می‌گوید آلمان در نخستین محموله دریافتی ۲.۴ میلیون دوز دریافت خواهد کرد که برای واکسینه شدن نیمی از جمعیت خردسالان این کشور در سنین ۵ تا ۱۱ ساله کافی خواهد بود.

ایالات متحده برای واکسیناسیون خردسالان مجوز نمونه تازه‌ای از واکسن را صادر کرده است که برای ده هفته امکان نگهداری آن در یخچال وجود دارد.